By Pia’sissa ilmastotavoite on vastuunottoa joka päivä
Lifestyle & muotiyritys By Pia’s haluaa menestyä tulevinakin vuosina, joten se laati suunnitelman kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet ovat tärkeitä, jotta ilmastoystävällisyys ei jää vain puheen tasolle.
Pk-yrityksiin lukeutuva, vuonna 2012 perustettu lifestyle & muotiyritys By Pia’s pitää vastuullisuutta yhtenä keskeisenä menestystekijänään tänä päivänä. Yrityksessä on laadittu vastuullisuusstrategia ja viime vuosina sen seurantaan ja viestintään on kiinnitetty erityisen paljon huomiota.
”Tässä matkan varrella olemme ymmärtäneet, että menestyäksemme pitkällä tähtäimellä meidän on toimittava kestävällä tavalla. Vastuullisuusajattelua on juurrutettu yrityksen ihan jokapäiväiseen toimintaan läpi koko tuotantoketjun”, By Pia’sin toimitusjohtaja Marjaana Järvinen kertoo.
Vastuullisuutta ei yrityksessä rakenneta päivässä. By Pia’sissa sitä lähdettiin kehittämään asiantuntijoiden voimin.
”Pienen yrityksen osaaminen ja resurssit ovat rajalliset, joten ei kannata yrittää tehdä kaikkea itse. Kokemuksemme mukaan asiantuntijoiden käyttö on ollut tosi hyödyllistä ja maksanut satsauksen takaisin”, Järvinen suosittelee.
Kaikkia toimintoja on ollut syytä järkiperäistää
Tuoreen Eettisen kaupan puolesta Eetti ry:n raportin mukaan suomalaisten vaatebrändien ilmastotyössä on muutaman viime vuoden aikana tapahtunut merkittävää edistystä. Hiilineutraaliustavoitteet ovat nyt selkeä trendi.
By Pia’sissakin on tehty suunnitelma kohti ilmastoneutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Hiilidioksidipäästöt on laskettu Greenhouse Gas Protocolin mukaan. Se on kasvihuonekaasujen laskentastandardi, jossa on suosituksia päästölaskennan tavoitteiksi.
”Olemme mukana ilmastotalkoissa; seuraamme ja pyrimme pienentämään hiilijalanjälkeämme aktiivisesti. Samaa vaadimme koko tuotantoketjultamme”, avaa Järvinen.
”Hiilijalanjäljen pienentäminen on vaatinut kaikkien toimintojemme järkiperäistämistä. Seuraavan 10 vuoden aikana on tarkoitus tietenkin laajeta, mutta hallitusti niin, että taloudellinen menestys säilyy, Järvinen lisää.
Toimitusjohtaja Marjaana Järvinen ja vastuullisuus- ja materiaaliasiantuntija Pia Merikoski.
Päästöjä vähennetään jatkossakin tasaisesti
By Pia’s on Järvisen mukaan vuosien yritysten ja erehdysten kautta saanut rakennetuksi jälleenmyyntiverkostonsa toimivaksi.
”Näin liikematkustamisen tarve on vähentynyt eli matkustamisen ja hotelliyöpymisten aiheuttama hiilijalanjälki pienentynyt. Maamatkustamisen osalta siirrymme asteittain täyssähköautojen käyttöön. Aiomme myös kompensoida välttämättömän lentomatkustamisen päästöt tulevaisuudessa.”
Ostosähkö By Pia’sissa on hiilidioksidipäästötöntä, ja yritys tavoittelee toimitilojensa osalta kokonaan tuulisähköä jo lähivuosina.
”Ja samaa periaatetta sovellamme myös energian hankintaan; lämmityksen, viilennyksen ja veden. Jätteen hävittämisen sekä kuljetus- ja jakelutoiminnan aiheuttamaa CO2-päästömäärää olemme pystyneet vähentämään tasaisesti vuosi vuodelta.”
Kevyenä ja ketteränä organisaationa By Pia’s uskoo kykenevänsä jatkamaan päästöjensä vähentämistä tasaisesti.
”Luovuuttahan tämä vaatii. Olemme siirtäneet verkkokauppatoimituksia yhä enemmän myymälöistämme noudettaviksi. Kannustamme työntekijöitä päästöttömiin kimppakyyteihin, jotta hiilijalanjälki siltäkin osin vähenisi.”
Valmistajat Virossa ja Italiassa tunnetaan hyvin
Vastuullisuus- ja materiaaliasiantuntija Pia Merikoski on tuonut By Pia’sille vahvaa tekstiiliasiantuntemusta raaka-aineista ja kuiduista läpi koko tuotannon. Merikoski on laatinut brändille vastuullisuusohjelman, jota noudatetaan arjessa ja johon koko yrityksen henkilökunta on sitoutunut. Se vaatii kuitenkin jatkuvaa henkilöstön koulutusta.
”Näin toimimalla Bypias-brändin arvo on kasvamassa yhä enemmän ja enemmän eettistä toimintaa arvostavien kuluttajien keskuudessa”, Merikoski iloitsee.
By Pia’sin vaatteet valmistetaan pääosin Virossa, kotimaassa sekä Pohjois-Italiassa pienissä ompelimoissa.
”On tärkeää, että tunnemme valmistajamme läpikotaisin. Virolaiset valmistajamme ovat kasvaneet kanssamme, Italiassa valmistajia on vain pieni määrä, ja heidänkin kanssaan toiminta on jo vakiintunut. Ja tietenkin seuraamme valmistajiemme päästöjä samalla tavalla kuin omiamme”, Järvinen kertoo.
Vastuullisuusohjelmaan sitouttaminen tuottaa haasteita
Ympäristö- ja ilmastoasioiden lisäksi By Pia’sin vastuullisuusohjelmassa kiinnitetään huomiota ihmisoikeusasioihin. Muun muassa niitä sääntelemään EU:ssa ollaan parhaillaan laatimassa yritysvastuulakia.
Laki koskee koko yrityksen tuotantoketjua ja sen mukaan yrityksen toiminnalla ei saa olla haitallisia ihmisoikeus- tai ympäristövaikutuksia.
”Sen toteuttaminen on haasteellista, mutta erittäin tärkeää. Jo nykyisin on olemassa vapaaehtoisia järjestelmiä ja sertifikaatteja, joita yritykset, kuten mekin, käytämme. Tällaista vastuuta pitää yrityksillä ollakin, jotta tuotantoketjujen monenlaiset ongelmat, kuten ihmisoikeusrikkeet, ympäristötuhot, korruptiot, saadaan kuriin.”
Vastuullisuustyössä on törmätty ongelmiinkin.
”Kyllä tuotantoketjujen, valmistajien ja muiden yhteistyökumppaneiden sitouttaminen vastuullisuusohjelmaan on tuottanut eniten ja tuottaa edelleen eniten haasteita”, Merikoski toteaa.
By Pia’s menestyi Eettisen kaupan puolesta (Eetti ry:n) ennen joulua julkistamassa Ränkkää Brändi -raportissa. Raportti selvittää suomalaisten vaateyritysten vastuullisuustyötä ja siitä viestimistä. Tutkimus toteutettiin ulkoministeriön ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiön tuella. Lue raportti täältä.
By Pia’s Oy
Lifestyle&muotiyritys By Pia’s Oy on perustettu vuonna 2012
Toimiala: Muotoilu ja suunnittelu
Yrityksen liikevaihto: n 8,3 milj. Euroa, vuonna 2020
Työntekijöiden määrä: n. 30
Osakeyhtiö, toimipaikka Espoo
Toimitusjohtaja: Marjaana Järvinen
Artikkelin kuvat: Elina Simonen
Lue myös: Kesko asetti toiminnalleen entistä tiukemmat päästövähennystavoitteet