Kesätyöntekijät tulloo! Pois alta!
Oletko kuullut tarinan lääkäristä, joka tarjoaa kaikille potilailleen samaa lääkettä vaivaan kuin vaivaan? Tarinan lääkäri kertoo, että tällä ”ihmepillerillä” jokainen potilas pääsee eroon tai ainakin saa lievitystä oireisiinsa. Mitä jos minä tarjoaisin yrityksellesi ihmepillerin, jolla työtapaturmat sekö sairauspoissaolokustannukset vähenisivät, työhyvinvointi ja työssä jaksaminen paranisi, työntekijät kokisivat olevansa arvokkaita ja sitoutuisivat työhön, työnantajaimago paranisi jne. Ottaisiko yrityksesi tämän ihmepillerin vastaan?
Perehdyttämisen merkitys työsuhteen alussa ja päivittäisessä arjessa on valtava; se luo raamit ja puitteet tekemiselle, ja jalkauttaa työntekijän konkreettisesti työnsä ytimeen. Olipa kyseessä kesätyöntekijä, joka saa ensimmäisen kosketuksensa työelämään tai jo pidemmällä työelämäkokemuksella varustettu työpaikan tai työtehtävän vaihtaja, ei perehdytyksen merkitystä voi koskaan vähätellä. Nyt onkin oiva aika miettiä, millaisen perehdytyksen yrityksesi haluaa tarjota, kun uudet kesätyöntekijät saapuvat.
Työhaastattelun ja valinnan jälkeen, kesätyöntekijä ohjataan tyypillisesti perehdyttämisen kautta työn pariin. Perehdytyksen yksi tärkeimmistä tehtävistä onkin opastaa työntekijä työtehtävään ja luoda hänelle riittävä turvallisuudentunne työssä onnistumiseen. Työntekijällä tulee olla kirkkaana mielessä mitä työnantaja häneltä odottaa, mitkä ovat hänen työnsä tavoitteet, vastuut ja valtuudet. Näiden selkeyttäminen jo perehdyttämisvaiheessa lyhentää työn oppimiseen tarvittavaa aikaa. Työnantajan näkökulmasta onkin erittäin oleellista, että työtehtävät omaksutaan nopeasti, sillä kesätyöntekijöiden työjakson pituus on usein lyhyt: muutamasta viikosta muutamiin kuukausiin. Laadukkaalla perehdytyksellä luodaan vankka pohja sille, että palkattu pääsee työssään mahdollisimman nopeasti tuottavalle tasolle ja lyhyestäkin työjaksosta hyötyvät kaikki osapuolet.
”Työntekijällä tulee olla kirkkaana mielessä mitä työnantaja häneltä odottaa, mitkä ovat hänen työnsä tavoitteet, vastuut ja valtuudet.”
Perinteisen face-to-face-perehdyttämisen tueksi on useissa yrityksissä ja organisaatioissa otettu käyttöön verkossa tehtävä perehdytyskoulutus. Tämä digiperehdytys tukee uutta työntekijää työsuhteen alussa ja tehostaa perehdyttämisprosessia, kun osa aiheista on siirretty itsenäisesti läpikäytäväksi. Digiperehdyttämisen etuna on myös materiaalit, joihin on helppo palata jälkikäteen vaikka oman älypuhelimen kautta. Digiperehdyttäminen onkin koettu erittäin toimivana erityisesti nuorilla työntekijöillä.
Hyvä muisto ensimmäisestä kesätyöpaikasta kantaa pitkään
Kesätyöntekijä on enemmän kuin ”vain kesätyöntekijä.” Siksi panostus hänen perehdytykseensä kannattaa aina. Intoa puhkuva kesäapulainen on halukas näyttämään osaamisensa, ja hän tietää olevansa yksi niistä onnekkaista, jotka ovat saaneet tänä vuonna kesätyöpaikan. Monella työuraansa aloittelevalla nuorella on kuitenkin työelämätaidoissa vielä paljon opittavaa. Perehdyttämisessä onkin tärkeää käydä läpi yleisiä työelämän pelisääntöjä sekä työnantajan työkulttuuria. Näin vältytään turhilta ongelmatilanteilta sekä väärinkäsityksiltä, ja kesätyöntekijä saa hyvän työkokemuksen. Tyytyväinen kesätyöntekijä on yrityksen paras mainos, sillä kokemuksista puhutaan, ja niitä vertaillaan ystävien sekä koulukavereiden kanssa. Sosiaalisen median käytön myötä niin hyvä kuin myös huono palaute leviää hetkessä laajalle kuulijakunnalle.
Kenelle tahansa on tärkeää tuntea olevansa tarpeellinen. Ilman tarpeellisuuden tunnetta hyvällä asenteella liikkeellä olevan työntekijän into ja potentiaali katoavat yllättävänkin nopeasti. Tunne arvostuksesta ruokkii ahkeruutta, oma-aloitteisuutta, halua näyttää kykynsä ja tehdä parhaansa, ja vähän vielä enemmänkin. Jo perehdytyksessä voidaan luoda positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä. Ei ole sen sitouttavampaa ja innostavampaa kuin tuntea olevansa tervetullut ja odotettu tiimin uusi jäsen.
Uskaltaako yrityksesi haastaa perehdyttämisohjelmansa?
Työhön perehdytyksen luulisi olevan itsestäänselvyys. Silti lukemattomissa yrityksissä uudet työntekijät eivät täysin tiedä, mitä tekevät. Rohkeimmat yritykset uskaltavat kyseenalaistaa perehdytysohjelmansa riittävyyden, kuten esimerkiksi Baronan logistiikkapalvelut. Heidän perehdytysmallinsa uudistettiin, kun huomattiin, että iso osa kaikista työtapaturmista sattui uusille, vain muutaman kuukauden työskennelleille työntekijöille. Uudistamisen myötä työtapaturmat vähenivät merkittävästi, useita kymmeniä prosentteja.
Miten tietää onko yrityksen perehdytysohjelma toimiva, riittävän kattava ja monipuolinen? Testatkaa se kesätyöntekijöillä ja uskaltakaa kysyä palautetta!
P.S. Lääkäri tarjosi ihmepillerinä unta ja minä tarjoan, kuten jo ehkä arvasitkin, perehdyttämistä.
Kirjoittaja Marja Hakkarainen on työnkykyasiantuntija Barona Logistiikkaratkaisut Oy:ssä. Se on palveluyhtiö esimerkiksi ulkoistuksissa, henkilöstöpalveluissa, koulutuksissa ja konsultoinnissa.