Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja
Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?
Bestsellerin ja Mercurian muotialan koulutuskokonaisuutta koskeva yhteistyö lähti rakentumaan vuonna 2018: Mercuria kehitti uutta muotikaupan koulutusohjelmaa, sillä opiskelijoiden osaamista haluttiin syventää. Bestseller puolestaan tarjoutui järjestämään uusille muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja.
”Haluamme toimia yhteiskuntavastuullisesti ja antaa nuorille käytännön työkokemusta sekä mahdollisuuden tutustua työelämään, jotta he oppivat työelämän pelisääntäjä. Yhteistyön myötä osa muotikaupan harjoittelijoista jää taloon”, Bestsellerin henkilöstövastaava Reetta Järveläinen iloitsee.
Kahdeksan viikon pituisen työelämäjakson on kokenut kannattavana myös koulutusjohtaja Minttu Kilpinen Mercuria Pro:sta. Hän kertoo, että halutessaan opiskelijat voivat hakeutua toki muuallekin kuin Bestselleriin.
Kilpinen on kehittänyt Mercuriaan muotikaupan tuote- ja trendituntemusta käsittelevän kurssikokonaisuuden. Se pyörähtää kymmenettä kertaa käyntiin ensi syksynä.
Bestsellerin henkilöstövastaava Reetta Järveläinen näkee harjoitteluyhteistyössä molemminpuolista hyvää.
Muotimyyjän halutaan olevan rohkea ja innostunut
Muotikaupan myyjältä odotetaan yhä monipuolisempia valmiuksia ja osaamista. Mercurian tuote- ja trendituntemuksen kurssilla opitaan palvelemaan asiakkaita, suunnittelemaan asukokonaisuuksia, neuvomaan tuotehuollossa, ymmärtämään vastuullista tapaa toimia, brändien ja ketjujen toimintaa, pukeutumisetikettiä ja niin edelleen.
Mercurian tuote- ja trendituntemuksen kurssilla opiskelija oppii palvelemaan asiakkaita, suunnittelemaan asukokonaisuuden asiakkaalle, neuvomaan tuotehuollossa, ymmärtämään vastuullista tapaa toimia, brändien ja ketjujen toimintaa, pukeutumisetikettiä ja niin edelleen.
Bestsellerin Järveläinen korostaa, että Bestsellerin liikkeissä asiakaspalvelu on tärkeää.
”Haluamme, että myyjämme ovat rohkeita ja innostuneita huomioiden kunkin asiakkaan tarpeet. Odotamme aktiivista palveluasennetta ja olemme vastuussa palvelutilanteesta esittelemällä tuotteita ja vaihtoehtoja. Tavoitteenamme inspiroida asiakkaita”, Järveläinen listaa.
”Meille työelämäjaksolle tulevista opiskelijoista näkee, että he ovat kiinnostuneita muotikaupasta ja myyntityöstä. Heidän opiskelemansa Muotikaupan tuote- ja trendituntemuksen kurssikokonaisuus antaa hyviä valmiuksia myymälätyöhön”, Järveläinen lisää.
Järveläisen mukaan tuotehuollosta ja tuotteen vastuullisuudesta kertominen sekä pukeutumisneuvonta ovat tätä päivää muotikaupassa.
”Useissa vaateliikkeissä, myös Bestsellerillä asiakas voi esimerkiksi hankkia henkilökohtaista stailauspalvelua, jossa hänelle suunnitellaan erilaisia asukokonaisuuksia. Se vaatii erikoisosaamista. On myös tärkeää, että asiakkaan astuessa liikkeeseen pystyy muutamassa sekunnissa tunnistamaan hänen tyyliään ja tarjoamaan sopivia tuotteita.”
Myös tuotehuollon sekä vastuullisuuden ja eettisyyden teemat painottuvat yhä enemmän kauppojen toiminnassa.
”Asiakkaat kyselevät materiaaleista ja tuotannosta. Nykyään markkinoilla on aiempaa vastuullisemmin tuotettuja ja vaihtoehtoisia materiaaleja, joten myyjän on hyvä tietää niistä tai ainakin osata kertoa, mistä saada lisätietoa. Myös tuotteen huoltoon on osattava antaa oikeat ohjeet pesusta lähtien.”
Tuotehuollon sekä vastuullisuuden ja eettisyyden teemat painottuvat yhä enemmän kauppojen toiminnassa. Kuvissa Bestsellerillä työskenteleviä myyjiä.
Onko tulevaisuuden muotikauppa showroom?
Muotikaupassa, kuten monissa muissakin vähittäismyymälöissä verkkokauppa, monikanavaisuus ja sosiaalinen media ovat yhä merkittävämmässä roolissa. Tätä kehitystä korona on entisestään vauhdittanut.
Monet vähittäiskaupan toimijat ovat ottaneet valtavan digiloikan korona-aikana. Bestsellerilläkin siirryttiin yhä enemmän sosiaaliseen mediaan.
”Pidimme live-esittelyitä somessa ja mahdollistimme tuotteiden tilaamisen kotiin Instagramin kautta. Lisäksi joissakin Jack & Jonesin myymälöissä olemme vähentäneet tuotteiden varastoja siten, että tilaamme verkkokaupan varasosta asiakkaalle suoran kotiin esimerkiksi oikean koon jostakin tuotteesta.”
Bestsellerissä on huomattu, että opiskelijoilta somessa toimiminen tapahtuu kuin itsestään. Kameraankin puhuminen on heille aivan luontaista, kun taas perinteisemiltä myyjiltä se on vaatinut enemmän opettelua.
Bestsellerissä verkkokauppa on aina ollut osa toimintaa, toki korona-aikana se on painottunut entistä enemmän. Toiveena kuitenkin on, että ihmiset palaavat kivijalkakauppaan.
”Tulevaisuudessa kivijalkaliikkeissä on ehkä myös verkkokauppaa siten, että jotkut myymälät toimivat enemmän showroom-periaatteella eli liikkeissä on tuotteita näytillä, mutta niitä ei varastoida siellä suuria määriä”, Järveläinen visioi.
Muotikaupan opiskelijat eivät ole huolissaan alan muutoksista.
”Työelämä muuttuu ja muotikauppa sen mukana. Olemme käsitelleet alan tulevaisuutta opinnoissamme ja opiskelijat suhtautuvat aika luottavaisin mielin tulevaisuuteen”, tiivistää Mercurian opettaja Tiina Saksman.
Bestseller A/S
- Tanskalainen vaatealan suuryritys
- Tukku- ja vähittäiskaupan yritys
- Vähittäiskauppoja: Vero Moda, Jack & Jones, Name it ja Object-myymälä
- Tukkuyrityksenä retail-partnereita: Vero Moda, Jack & Jones, Vila
- Suomeen ensimmäinen Vero Moda v. 1990, miesten farkkumerkki Jack & Jones v. 1992.
- Yhtiön Bestseller Stores Finland Oy liikevaihto 25,63 miljoonaa (v. 2021), työntekijöitä n. 286, (vähittäiskappa)
- Yhtiön Bestseller Wholesale Finland Oy liikevaihto 40,67miljoonaa (v. 2021), työntekijöitä 51, (tukkukauppa)
- Bestsellerin tuotteet valmistetaan etupäässä Kiinassa, Intiassa, Bangladeshissa, Turkissa ja Italiassa.
Kaupan liiton tutkimus: Runsaalla viidesosalla muotikaupoista ei ole verkkokauppaa
Osana Kaupan liiton tutkimusprojektia Kantar TNS toteutti viime vuoden lopussa yrityskyselyn muotikaupan toimijoille Suomessa. Kyselyn mukaan vain puolella muotikaupoista oli oma verkkokauppa ennen pandemiaa ja 15 prosenttia alkoi myydä digitaalisesti pandemian aikana. Edelleenkään runsaalla viidesosalla muotikaupoista ei ole verkkokauppaa edes suunnitelmissa. Kuitenkin juuri digimyynti kompensoi pandemiavuoden aikana liikevaihdon menetystä.
Yrityskyselyn mukaan 90 prosenttia muodin verkkokaupoista kasvatti liikevaihtoaan viime vuonna, ja peräti 41 prosentilla verkkokaupan liikevaihto kasvoi yli neljänneksellä. Yhdeksi suurimmista digitalisaation kehittämisen esteistä muotialan yritykset mainitsivat liian niukkoja resursseja digi-investointeihin.
Muotikaupan tulevaisuuden haasteet Suomessa nähdään yleisesti kilpailijamaita suuremmiksi. Suurimmiksi ongelmiksi alan tulevaisuudelle koetaan korkea kotimainen kustannustaso ja heikko ostovoima sekä ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset.
Runsas 70 prosenttia yrityksistä kokee, ettei digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi.
Lue lisää: Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?