Ikea Suomen monikulttuurisessa arjessa näkyy yhteisen kielen merkitys
Suomalaisessa työelämässä kielitaitovaatimukset vaihtelevat riippuen alasta, työtehtävistä ja työnantajan tarpeista. Ikea Suomi työllistää lähes 2 000 työntekijää, ja työyhteisössä on työntekijöitä yli 70 eri kansallisuudesta. Millaista kielitaitoa Ikea työntekijöiltään edellyttää? Entä miten yrityksen työkulttuuri ja arvot tukevat kansainvälisyyttä?
Yleensä suomen kielitaito on asiakaspalvelutehtävissä tärkeää, mutta osa työnantajista on joustavampia kielivaatimusten suhteen. Löyhemmät vaatimukset ovat yleisiä erityisesti kansainvälisissä yrityksissä, pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa, joissa monikielinen asiakaskunta on yleistä.
Ikea Suomessa työntekijöiltä edellytetään joko suomen kielen tai englannin kielen perustason osaamista. Yhteinen kieli on tärkeä edellytys turvallisuudelle ja sujuvalle yhteistyölle. Esimerkiksi koulutukset ja turvallisuusohjeet tulee olla kaikkien työntekijöiden saavutettavissa, jotta voidaan varmistaa sekä asiakkaiden että henkilökunnan turvallisuus.
Ikeassa uskotaan, että monimuotoinen työyhteisö, palvelee paremmin myös sen moninaista asiakaskuntaa.
”Olemme viime vuosina päivittäneet kielitaitovaatimuksia, sillä monissa rooleissa suomen tai englannin kielen perustaso riittää. Pidämme myös ruotsin kielen taitoa tärkeänä, ja ruotsin kielen taito luetaan eduksi monissa rekrytoinneissamme erityisesti asiakaspalvelurooleihin. Toki meillä on myös tehtäviä, joissa edellytetään erinomaista suomen kielen taitoa”, Ikea Suomen Co-worker Experience Manager Tiina Halmari kuvaa.
Monimuotoisuus sisäänrakennettu arvoihin
Usein aloilla, joilla on työvoimapulaa, tai jotka toimivat monikielisissä ympäristöissä, työnantajat voivat joustaa kielivaatimuksista ja arvostaa esimerkiksi englannin kielen taitoa sekä halukkuutta oppia suomea. Työvoimapula koskee myös monia kaupan alan yrityksiä eri puolilla Suomea. Ikeassa työvoimapulaa ei kuitenkaan ole koettu.
”Yhteiskuntamme on yhä monimuotoisempi, joten työnhakijoina on myös aiempaa enemmän vieraskielisiä henkilöitä. Saamme edelleen paljon hakemuksia kiinnostuneilta työnhakijoilta,” Halmari toteaa.
Alun perin Ruotsissa perustettu IKEA on nykyään kansainvälinen yritys, jossa englannin kieli on luontaisesti osana työympäristöä. Ikea toimii yli 50 maassa.
”Olemme jo useita vuosia tehneet järjestelmällisesti töitä työyhteisön monimuotoisuuden, inklusiivisuuden ja osallistavuuden eteen, ja kaikki tämä on sisäänrakennettu arvojemme kautta kaikkeen toimintaamme. Meille on työnantajana hyvin tärkeää, että jokainen voisi olla oma ainutlaatuinen itsensä ja näemme monimuotoisuuden rikkautena”, Halmari korostaa.
Kaikki henkilöstölle suunnattu materiaali sekä suomeksi että englanniksi
Kaupan alalla työ vaatii usein suomen kielen taitoa, koska asiakkaat odottavat palvelua omalla kielellään. Tiina Halmari kertoo, että Ikea Suomessa henkilöstöllä on monipuolinen kielitaito ja vieraskielisiä työntekijöitä työskentelee esimerkiksi logistiikan ja ravintolan tehtävissä, mutta myös asiakaspalvelun rajapinnassa myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä.
”Arvostamme työntekijöidemme monipuolista kielitaitoa, ja pyrimme tarjoamaan palvelua asiakkaillemme suomen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi sekä mahdollisuuksien mukaan muillakin kielillä”, Halmari kertoo.
Ikeassa on tiedostettu, että myös sen asiakaskunnassa on runsaasti eri kansallisuuksia ja eri kieltä puhuvia. Joissakin Ikean positioissa, vaikkapa tavaratalojen henkilöstöpäälliköiltä, edellytetään roolin luonteen vuoksi sujuvaa suomen kielen taitoa.
Kaikki henkilöstölle suunnattu materiaali tuotetaan Ikea Suomessa sekä suomen että englannin kielellä. Sisäiseltä viestinnältä vaaditaankin sen huomioimista, että suomen kieli tai englanti eivät välttämättä ole työntekijän äidinkieli.
”Arjen tilanteissa käytetään sujuvasti suomea, englantia tai muuta yhteistä kieltä. Selkokielen käyttäminen, viestin kiteyttäminen ja mahdollisuus esittää kysymyksiä ovat tärkeitä huomioitavia seikkoja. Työyhteisö on kuitenkin oiva paikka kehittää kielitaitoa”, Halmari muistuttaa.
Ikea Suomi on tehnyt vieraskielisten työllistämisessä yhteistyötä järjestöjen, kuten Suomen Pakolaisavun, kanssa.
”Yhteistyöstä saamamme palaute on ollut positiivista. Mielestämme pakolaisten taidot ja kokemus tuovat erityistä arvoa yrityksille ja yhteiskunnalle”, hän huomauttaa.
Ikea Suomen vinkit muille yrityksille kansainvälistymiseen ja vieraskielisten työllistämiseen?
–Tärkeää on, että ohjeistukset, perehdytysmateriaali ja muu viestintä ovat saatavilla helpoksi suomeksi ja englanniksi. Kumpikaan näistä ei välttämättä ole työntekijän äidinkieli eli selkokielen käyttäminen, viestin kiteyttäminen ja mahdollisuus esittää kysymyksiä ovat seikkoja, jotka tulisi huomioida. Tämä ei ole pelkästään turvallisuuskysymys, vaan myös mahdollisuus luoda osallisuutta.
–Työkulttuurissa ja arvoissa tulisi olla sisäänrakennettuna monimuotoisuuden arvostaminen ja sen kehittäminen, ja koko työyhteisön tulisi tukea monimuotoisuutta. Yhteistyö myös eri organisaatioiden, kuten Suomen Pakolaisapu ja Startup Refugees, kanssa voi edistää vieraskielisten työllistymistä ja vahvistaa monimuotoisuutta työpaikalla.
Kuvat: Ikea Suomi / Viestintä