IKEA Suomi uudistaa arjen asiointia – digityökalut ja uusi jakelukeskus parantamaan ostokokemusta
Asiakaskokemuksen kehittäminen on IKEA Suomen tuoreimpien innovaatioiden keskiössä. Uusi sisustustyökalu helpottaa kodin suunnittelua, ja moderni jakelukeskus tukee entistä saumattomampaa monikanavaista asiakaskokemusta.
Moni tuntee tilanteen: uusi huonekalu on juuri hankittu, mutta kotona selviää, ettei sohva mahdukaan olohuoneeseen kuten suunniteltiin. Tai että ruokapöytä vie enemmän tilaa kuin kuvitteli. IKEA Suomi uskoo, että sen digitaalinen työkalu IKEA Kreativ helpottaa juuri tällaisia arjen ongelmia.
Tekoälyä hyödyntävä virtuaalinen sisustussuunnittelupalvelu on ollut asiakkaiden käytössä runsaan vuoden. Palvelu toimii mobiilisovelluksella ja verkkoselaimessa, ja se hyödyntää tekoälyä sekä konenäköä huonetilojen mallintamiseen.
”Asiakkaat käyttävät palvelua niin yksittäisten tuotteiden sovittelussa omaan tilaan kuin kokonaisten huoneiden sisustuksen hahmotteluun. Monia on myös kiinnostanut ihan vain kokeilla uudenlaista digitaalista palvelua sen tuomien uusien mahdollisuuksien vuoksi”, IKEA Suomen Business Development ja Digital Manager Vesa Haapalahti kertoo.
Huoneen voi sisustaa digitaalisesti uudelleen
Käyttäjä skannaa huoneen puhelimensa kameralla, minkä jälkeen sovellus muodostaa siitä kolmiulotteisen mallin. Digitaalisessa huoneessa Ikean huonekaluja voi siirrellä, poistaa tai vaihtaa uusiin. Palvelussa voi myös tallentaa suunnitelmia, jakaa niitä muille tai hyödyntää valmiita mallihuoneita inspiraation lähteenä.
”Asiakkaiden arki on yhä monikanavaisempaa, ja haluamme tarjota työkaluja, jotka vastaavat siihen. Palvelu mahdollistaa sisustuksen suunnittelun silloin, kun se itselle sopii, ilman erityistä osaamista tai kuluja”, Haapalahti avaa.
Virtuaalinen sisustustyökalu tuo varmuutta hankintoihin
Digitaaliset työkalut herättävät kysymyksiä kuluttamisesta. Nopeuttaako sisustuksen mallintaminen ostopäätöksiä ja lisääkö se ehkä vääriä hankintoja? Haapalahti torjuu ajatuksen.
”Palvelun perimmäinen tarkoitus on tehdä ostamisesta harkitumpaa. Asiakas näkee tuotteet omassa kodissaan etukäteen ja voi helposti kokeilla erilaisia ratkaisuja ennen varsinaista ostopäätöstä.”
Vaikka suunnittelu onnistuu digitaalisesti, Haapalahden mukaan tavaratalojen rooli ei katoa.
”Monet haluavat edelleen nähdä tuotteen paikan päällä tavaratalossa, koskettaa materiaalia ja kokeilla mukavuutta – sekä samalla nauttia esimerkiksi ravintolakokemuksesta. Digitaalinen palvelu täydentää tätä, mutta ei korvaa. Tavaratalot ja digitaaliset kanavat muodostavat yhdessä asiakkaalle kokonaisuuden, jossa jokaisella kosketuspisteellä on oma tarkoituksena.”
Tällä hetkellä palvelussa on mukana suurin osa Ikean verkkokaupan valikoimasta, mutta ei kaikkea. Tavoitteena on, että vielä joku päivä kaikki tuotteet olisi mahdollista mallintaa 3D-muodossa.
Jakelukeskus vastaa joustavan ostamisen tarpeisiin
Kuluttajien odotukset muuttuvat nopeasti: joustava nouto, saumaton verkkokauppa ja nopea toimitus ovat asiakkaille entistä tärkeämpiä. Innovaatioiden avulla kaupat vastaavat näihin odotuksiin.
IKEA Suomi avasi viime keväänä Espooseen uuden 55 miljoonan euron jakelukeskuksen, joka yhdistää varaston ja asiakasnoutopalvelut saman katon alle. Uudistuksen näkyvin muutos on Suomen suurimmat 24/7-noutolokerot, joista voi hakea tilauksia ympäri vuorokauden, myös isoja kokonaisuuksia, vaikka keittiöitä.
Jakelukeskus on ollut käytössä vasta muutaman kuukauden ajan, ja muutosvaihe vanhasta uuteen, on vielä käynnissä.

Monimutkaisten tilausten hallinta helpottuu
”Investointi on meille merkittävä, vain tavaratalohankkeet ovat suurempia. Uudistuksen myötä pystymme parantamaan entisestään tuotteiden saatavuutta, toimitusvarmuutta ja tarjoamaan asiakkaille aiempaa paremman ostokokemuksen”, Haapalahti kuvaa.
Uusi malli helpottaa erityisesti monimutkaisten tilausten hallintaa: tuotteiden keskittäminen yhteen varastoon helpottaa toimituksia, kun ne pystytään toimittamaan asiakkaalle kertatoimituksena. Tavarataloissa puolestaan myydyimpien tuotteiden saatavuus paranee, kun ne voivat optimoida varastotilansa suosituimmille tuotteille.
Haapalahden mukaan asiakkaan asiointia tapahtuu nykyään tavarataloissa, verkossa, IKEA-sovelluksessa, noutopisteissä ja asiakaspalvelukanavissa.
”Olemme kehittäneet noutolokeropalveluita vastaamaan erityisesti suomalaisten asiakkaiden toiveisiin, ja seuraamme jatkuvasti palautetta palvelun kehittämiseksi.”
Ympäristöystävällinen jakelukeskus tukee vastuullisuustavoitteita
Espoon Lommilan jakelukeskus on osa IKEA Suomen ympäristötyötä. Sen katolla on yli 1 700 aurinkopaneelia, jotka tuottavat kolmanneksen energiantarpeesta. Lämmitys perustuu maalämpöön, ja piha-alueella on viheralueita ja hyönteishotelleja luonnon monimuotoisuuden tukemiseksi.
Logistiikassa päästöttömyys on tärkeää: viime toimintavuonna jopa 70 prosenttia kotiinkuljetuksista Suomessa tehtiin sähköautoilla, ja tavoitteena on nostaa osuus yli 90 prosenttiin vuoteen 2028 mennessä. Haapalahti kertoo, että Ikea etenee määrätietoisesti kohti vähäpäästöisempää toimintaa.
Palvelut ja elämyksellisyys myymälöissä
Lommilan jakelukeskus on IKEA-maailmassa ainutlaatuinen yhdistelmä varastoa ja asiakasnoutopalvelua. Yhtiön mukaan malli on herättänyt kiinnostusta myös muissa Ikea-tavaratalon maissa.
IKEA on tunnettu myös siitä, että se tarjoaa asiakkailleen muutakin kuin tuotteita – kyse on kokonaisesta asiointielämyksestä. Tavarataloissa on tarjolla, leikkipaikkoja, ja ravintolat sekä erilaiset tapahtumat houkuttelevat viettämään aikaa pidempäänkin.
Kiertotalous näkyy palveluissa kuten huonekalujen takaisinosto ja käytettyjen tuotteiden myynti, mikä tuo asiakkaille lisää vastuullisempia valinnanmahdollisuuksia.
”Asiakaskokemuksen kehittäminen esimerkiksi tämänkaltaisten palvelujen avulla on ollut pitkäjänteistä työtä, josta olemme saaneet positiivista palautetta.”, Haapalahti summaa.
Artikkelin kuvat: Ikea Suomi