analyysi

Analyysi: Ruokakaupat, hypermarketit ja halpakaupat porskuttavat vuoden edetessä

Arhi Kivilahti
Kotimainen kauppa menee vuoden tärkeimpään sesonkiin ristiriitaisissa tunnelmissa. Vuoden kolmannen neljänneksen tulokset piirtävät kuvan kahtiajakautuneesta tilanteesta, jossa muutamilla yrityksillä menee hyvin, mutta valtaosalla on enenevässä määrin vaikeaa. Kaupan toimialoista ruokakauppa Prisman sekä halpakauppa Puuilon johdolla ovat jatkaneet vahvassa kasvussa. Lisäksi vahvat kansainvälistyvät konseptit, kuten Musti & Mirri, Marimekko tai pienemmät Finnish Design Shop ja Varuste.net, pärjäävät vaikeampinakin aikoina.

Analyysi: Kaupan alan työntekijöiden palkoilla on tekemistä viennin kilpailukyvyn kanssa

Heidi Lauttamäki
Tänään julkaistun Tilastokeskuksen tilaston mukaan Suomen vaihtotase (liukuva vuosisumma) laski -9,5 miljardiin euroon, josta tavaroiden ja palveluiden osuus on -6,3 miljardia euroja. Tämä lukema kertoo Suomen viennin tilasta karua kieltä, Suomi siis vie tavaroita ja palveluita ulkomaille 6,3 miljardia euroa vähemmän kuin mitä Suomeen tuodaan.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi