digipalvelu

Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien

Digipalvelulaki laajenee koskemaan uusia palveluja, kuten kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähkökirjoja ja audiovisuaalisia sisältöpalveluita 28.6.2025 alkaen. Laki pureutuu erityisesti digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimuksiin. Palveluntarjoajia kehotetaan selvittämään, kuuluuko oma palvelu vaatimusten piiriin ja valmistautumaan vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin.

Analyysi: Yritysten kannattaa tuntea digikuluttajien erilaiset ostopolut

Jaana Kurjenoja
Eurooppalaiset kuluttajat ovat monin tavoin hyvin samanlaisia, mutta heidän tapansa, tottumuksensa ja asenteensa voivat poiketa merkittävästikin esimerkiksi amerikkalaisten tai itäaasialaisten kuluttajien vastaavista. Myös Euroopan maiden välillä on eroja, joita kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on hyvä huomioida.

Tavaroiden kuluttajakaupan uudistuvat säännöt vaativat yrityksiltä perehtymistä ja tarkkuutta

Consumer protection law concept. Shopping cart and gavel.
Kuluttajansuojalaki muuttuu vuodenvaihteessa, kun tavarankauppaa koskevia pykäliä päivitetään ja lakiin lisätään oma lukunsa digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupasta. Luvassa on muun muassa virheen toteamiseen ja oikaisuun liittyviä muutoksia, joihin kaikkien kuluttajakauppaa käyvien yritysten on hyvä perehtyä. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, ja eduskuntaan esitys etenee syksyllä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi