digitaalinen kauppa

Analyysi: Yritysten kannattaa tuntea digikuluttajien erilaiset ostopolut

Jaana Kurjenoja
Eurooppalaiset kuluttajat ovat monin tavoin hyvin samanlaisia, mutta heidän tapansa, tottumuksensa ja asenteensa voivat poiketa merkittävästikin esimerkiksi amerikkalaisten tai itäaasialaisten kuluttajien vastaavista. Myös Euroopan maiden välillä on eroja, joita kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on hyvä huomioida.

Digitaalisen kaupan kärki Shoptalk-tapahtumassa Lontoossa − käytännön vinkkejä alan toimijoille

Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun  toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.    

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi tarjosi työelämälähtöisiä jaksoja ja joustavan oppimisympäristön

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus
Kaupan liiton koordinoiman ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston toteuttaman digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi on nyt loppusuoralla. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Opintokokonaisuus on tarjonnut ajankohtaisen kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta usealle tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijalle.

Ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot kehittävät opintojaan vastaamaan kaupan alan murrokseen   

Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta. Muutos edellyttää täysin uudenlaista osaamista kaupan alan työntekijöiltä. Tähän haasteeseen ovat vastanneet ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot uudistamalla opintotarjontaansa tai aloittamalla kokonaan uusia koulutuksia.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi