Eurooppalaiset kuluttajat ovat monin tavoin hyvin samanlaisia, mutta heidän tapansa, tottumuksensa ja asenteensa voivat poiketa merkittävästikin esimerkiksi amerikkalaisten tai itäaasialaisten kuluttajien vastaavista. Myös Euroopan maiden välillä on eroja, joita kansainvälisillä markkinoilla toimivien yritysten on hyvä huomioida.
Digitaalisen kaupan kärkiosaajat kokoontuivat kesäkuun toisella viikolla Shoptalk Europe 2022 -tapahtumaan Lontooseen. Tarjolla oli kolme päivää asiantuntevia esityksiä alan nimekkäimmiltä toimijoilta, case-esimerkkejä ketteristä D2C-yrityksistä sekä ennen kaikkea paljon vertaiskeskusteluja ja verkottumista. Suomesta paikalla oli parinkymmenen verkkokauppiaan ryhmä.
Kaupan liiton koordinoiman ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston toteuttaman digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi on nyt loppusuoralla. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Opintokokonaisuus on tarjonnut ajankohtaisen kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta usealle tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijalle.
Kaupan digiaamupäivä -tilaisuudessa julkistetaan tutkimus suomalaisten digiostamisesta ja ennuste verkkokauppamarkkinoiden kasvusta meillä ja muualla. Poikkeaako suomalainen digiostaja naapureistaan? Mitkä olivat käytetyimpiä verkkokauppoja ja mitkä pidetyimpiä? Mitkä ovat digikaupan trendejä, jotka … Lue lisää
Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta. Muutos edellyttää täysin uudenlaista osaamista kaupan alan työntekijöiltä. Tähän haasteeseen ovat vastanneet ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot uudistamalla opintotarjontaansa tai aloittamalla kokonaan uusia koulutuksia.
Helsingin Kauppiaitten Yhdistys on myöntänyt 32 000 euron apurahan Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudelle täksi vuodeksi ja saman verran ensi vuodeksi. Suomen Liikemiesten Kauppaopiston Säätiö on puolestaan myöntänyt 25 000 euron apurahan siten, että se maksetaan kahdessa osassa ensi ja seuraavana vuonna.
Yritysten tulevaisuuden näkymiin vaikuttaa vahvasti se, löytävätkö ne osaavaa työvoimaa. Myös kauppa joutuu kilpailemaan hyvistä työntekijöistä. Erityisen tärkeää on saada kaupan alalle tekijöitä, jotka pystyvät vastaamaan digitalisaation, automatisaation, tekoälyn ja alustatalouden haasteisiin.
Kaupan liitto, Itä-Suomen yliopisto, LUT-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto käynnistävät täysin uudenlaisen digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden, joka tarjoaa kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.