hiilineutraalius

Kauppa avaintekijänä ilmastonmuutoksen torjunnassa − vähähiilisyystavoitteiden saavuttaminen vaatii yhteistyötä koko arvoketjulta

Kaupan alan tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja lähes päästötön vuoteen 2050 mennessä. Alan päivitetty vähähiilisyystiekartta osoittaa, että yritysten nykyiset toimenpiteet ja sitoumukset ovat hyvä alku, mutta nollapäästöisyyden toteutuminen vuonna 2050 edellyttää, että kaikki kaupan alan yritykset asettaisivat kunnianhimoiset tieteeseen perustuvat päästövähennystavoitteet. Tämän toteuttamiseksi yritykset tarvitsevat tasapuolisen ja ennustettavan sääntely-ympäristön.

Kaupan alan päästöt laskevat tehokkaasti, mutta eivät riittävästi hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2035 mennessä

Kaupan hiili-indeksin mukaan alan kasvihuonekaasut vähenivät 8 prosenttia vuonna 2020. Alan yritysten tekemä kunnianhimoinen päästövähennystyö näkyy hyvässä kehityksessä, mutta hiili-indeksin perusteella päästöjen nykyinen laskuvauhti ei riitä hiilineutraaliuden saavuttamiseen vuonna 2035. Sähkönkäytön lisääminen ja sitä vauhdittava palvelualojen alhaisempi sähköverokanta ovat hiilineutraalin kaupan alan edellytykset.

Kaupalla on käänteentekevä rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä

Jouni Keronen
Ilmastovaikutukset syntyvät hiilijalanjäljen pienentämisestä ja -kädenjäljen kasvattamisesta. Kaupan hiilijalanjälki eli omat päästöt edustavat alle yhtä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Suomalainen kauppa on asettanut tavoitteekseen hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä, mikä on erinomainen asia! Hiilijalanjälkeä huomattavasti suuremmat vaikutusmahdollisuudet kaupalla on hiilikädenjälkeensä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi