joulukauppa

Kummallisen kunnollinen kuluttaja

Tuula Loikkanen
Loppuvuoden kansainväliset myyntikampanjat – Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday – ja joulun lähestyminen ovat tänäkin vuonna nostaneet kuluttamisen puheenaiheeksi. Ostetaanko tänä vuonna taas enemmän lahjoja kuin viime vuonna? Kuinka paljon kulutetaan jouluruokaan, onko tarpeen ostaa mitään mustana perjantaina? Nämä kysymykset pyörivät niin kuluttajien mielissä kuin median lööpeissäkin.

Asiakastyytyväisyys puntaroitu – urheilu-, päivittäistavara- ja rautakaupan ketjut parantaneet eniten

Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, Kaupan liiton tuore Asiakastyytyväisyysindeksi kertoo. Palvelualojen suurin nousija on urheilukauppa, kun taas suurin lasku on tapahtunut tyytyväisyydessä lääkäripalveluihin. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta. Asiakaspalvelu on suomalaisen kaupan kilpailuetu – myös joulukaupassa. Joulu on perinteisesti vähittäiskaupan vuoden ykkössesonkia: keskimäärin myynti kasvaa joulukuussa neljänneksen, ja joillakin erikoiskaupan aloilla myynti yli tuplaantuu.

Joulukaupan eurot kerätään joulukuussa, vaikka Black Friday kasvattaa marraskuun myyntiä

Joulukauppa keskittyy lähes täysin joulukuulle, vaikka aivan viime vuosina vähittäiskaupan liikevaihdossa marraskuun merkitys on alkanut hieman kasvaa Black Friday -kampanjoiden myötä. Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänäkin vuonna selvästi, siitä huolimatta, että aivan viime vuosien kasvuluvut eivät olekaan enää yltäneet aikaisemmalle tasolle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi