kansainvälinen verkkokauppa
Kiinasta tulevien alle 150 euron pikkupakettien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja EU vastaa tilanteeseen kiinteällä 3 euron tullimaksulla. Maksu kattaa suurimman osan EU:hun verkkokaupasta saapuvista tavaroista. Tavoitteena on tasoittaa epäreilua kilpailua EU:n ulkopuolelta toimivien verkkokauppojen ja -alustojen kanssa sekä vähentää veromenetyksiä ja ympäristöhaittoja.
Suomalainen Nanso on esimerkki siitä, miten perinteinen yritys voi uudistua ja kasvaa rohkeilla päätöksillä. Brändiuudistus, päivitetty myymäläkonsepti ja panostukset verkkokauppaan ovat vieneet yli satavuotiaan muotitalon uuteen vauhtiin – ja tulokset alkavat näkyä.
Suomi menettää merkittävästi verotuloja EU:n ulkopuolelta vyöryvän verkkokauppatavaran myötä, osoittavat Kaupan liiton laskelmat. Verotulojen menetyksen ohella EU:n ulkopuolinen etäkauppa uhkaa kotimaisen kaupan työllisyyttä, kuluttajaturvallisuutta ja kiertotaloutta. Ratkaisut löytyvät muun muassa etäkaupan valvonnasta, kuluttajien ostovoiman parantamisesta ja kotimaisen kaupan kilpailukyvyn vahvistamisesta.
Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.
Kaupan liitto pitää komission tiedonannossa ehdottamiaan toimia riittämättöminä ja liian hitaina todettujen ongelmien korjaamiseksi. Tiedonannossa komissio listaa jo aiemmin julkistettuja toimia, kuten toukokuussa 2023 julkistetun tulliuudistuksen, ja keskittyy pääasiassa vain …
Lue lisää
Nanso pokkasi eCom Awards -palkintogaalassa pääpalkinnon eli Vuoden verkkokaupan tittelin. Vuoden kansainvälistyjäksi valittiin Varuste.net ja Vuoden vastuullisuusteoksi Emmy.
Kotimaassa toimiva verkkokauppa kasvoi alkuvuodesta koko vähittäiskaupan myyntiä nopeammin. Koko vuoden odotukset pysyvät silti vielä varovaisina. Suomalaisten suurin kohdemarkkina Amazonin kautta myytäessä on Yhdysvallat, ja sinne suuntautuva myynti putosi lähes 30 prosenttia. Eniten Amazonin kautta Suomesta ulkomaille myydään kosmetiikkaa.
Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.
Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.
Ilari Kallio, Toni Jääskeläinen
Suomeen aggressiivisesti rantautuneiden kiinalaisten halpaverkkokauppojen ja verkkomarkkinapaikkojen kasvu näkyy Kaupan liiton digiostamisen selvityksessä. Sen mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2023 yhä enemmän muodin ja elektroniikan digiostoksia Kiinasta. Samaan aikaan suomalaiset vähensivät digiostoksia erityisesti kotimaasta, mutta myös muista EU-maista. Tällä hetkellä EU:n ulkopuolinen digikauppa hyötyy puutteellisesta sääntelystä ja valvonnasta.