kansainvälinen verkkokauppa

Kiina-krääsä tulee kalliiksi yhteiskunnalle – menetämme verotuloja ja työpaikkoja

Suomi menettää merkittävästi verotuloja EU:n ulkopuolelta vyöryvän verkkokauppatavaran myötä, osoittavat Kaupan liiton laskelmat. Verotulojen menetyksen ohella EU:n ulkopuolinen etäkauppa uhkaa kotimaisen kaupan työllisyyttä, kuluttajaturvallisuutta ja kiertotaloutta. Ratkaisut löytyvät muun muassa etäkaupan valvonnasta, kuluttajien ostovoiman parantamisesta ja kotimaisen kaupan kilpailukyvyn vahvistamisesta.

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.

Kaupan liiton lausunto E-kirjeestä komission tiedonannosta kattavasta EU:n keinovalikoimasta turvallista ja kestävää verkkokauppaa varten

Kaupan liitto pitää komission tiedonannossa ehdottamiaan toimia riittämättöminä ja liian hitaina todettujen ongelmien korjaamiseksi. Tiedonannossa komissio listaa jo aiemmin julkistettuja toimia, kuten toukokuussa 2023 julkistetun tulliuudistuksen, ja keskittyy pääasiassa vain … Lue lisää

Suomalaisten verkko-ostaminen kääntyi kahden vuoden jälkeen kasvuun – Veturina ulkomainen online-myynti 

Suomalaisten verkko-ostokset kotimaasta kasvoivat viime vuonna kaksi prosenttia ja ulkomailta yhdeksän prosenttia. Erityisen paljon lisääntyivät terveyden ja kosmetiikan ostokset, joita siivittivät erilaiset globaalit trendit ja ulkomainen halpakauppa. Ulkomaisen verkkokaupan osuus suomalaisten digiostoksista on yli 37 prosenttia, kun taas kotimaisten verkkokauppojen vienti on keskimäärin seitsemän prosenttia niiden liikevaihdosta. Hallituksen elinkeinopolitiikasta on unohtunut kuluttajapalveluiden kehittäminen.

Komission esittämät toimet verkkokauppaan riittämättömiä – pakettivyöry ei tule niillä laantumaan

Komissio julkaisi tänään pitkän odotuksen jälkeen verkkokauppaa koskevan tiedonannon, jossa se esittelee toimia turvallisen ja kestävän EU:n ulkopuolisen verkkokaupan varmistamiseksi. Komission toimet ovat kaupalle pettymys, ja pohjoismaiset kaupan alan järjestöt ovat yhdessä ottaneet kantaa tehokkaampien toimien puolesta.

Fiksummalla sääntelyllä reilumpaa kaupankäyntiä

Ilari Kallio, Toni Jääskeläinen
Suomeen aggressiivisesti rantautuneiden kiinalaisten halpaverkkokauppojen ja verkkomarkkinapaikkojen kasvu näkyy Kaupan liiton digiostamisen selvityksessä. Sen mukaan suomalaiset tekivät vuonna 2023 yhä enemmän muodin ja elektroniikan digiostoksia Kiinasta. Samaan aikaan suomalaiset vähensivät digiostoksia erityisesti kotimaasta, mutta myös muista EU-maista. Tällä hetkellä EU:n ulkopuolinen digikauppa hyötyy puutteellisesta sääntelystä ja valvonnasta.

Missiona digitaalisen kaupan kansainvälinen kasvu

Ville Simola
Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa ja vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään silti kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Ostot jakaantuvat karkeasti 44 prosenttia tavaroihin, 34 prosenttia liittyy matkailuun, ja 22 prosenttia palveluihin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi