komissio

Analyysi: Euroopan komissiolta madonluvut digitaalisille alustoille, joista on tullut ”liian isoja välittämään”

Tuoreet esitykset digitaalisia palveluita (DSA) ja digitaalisia markkinoita (DMA) koskevista asetuksista tähtäävät verkkoliiketoiminnan avoimuuden ja tasapuolisten kilpailuedellytysten lisäämiseen. Komissio haluaa edellyttää alustoilta muun muassa bisnesasiakkaiden tunnistamista sekä puuttua aiempaa kovemmalla kädellä laittomien sisältöjen leviämiseen. Suurten portinvartija-alustojen menettelytavoille ollaan asettamassa tiukempia reunaehtoja, minkä lisäksi pyrkimyksenä on rajoittaa ennakoivasti digitaalisten markkinoiden keskittymistä.

Komissio arvioi Amazonin käyttävän väärin määräävää markkina-asemaansa

Reilun vuoden kestäneen tutkinnan perusteella komissio on ilmoittanut tulleensa alustavasti siihen johtopäätökseen, että verkkokauppajätti Amazon väärinkäyttää määräävää markkina-asemaansa hyödyntäessään myyjiltä keräämäänsä dataa oman myyntinsä tukemiseen. Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio ennakoi, että komission tulkinta on kuitenkin kaikkea muuta kuin läpihuutojuttu.

Analyysi: Komissio keskittyy ensi vuonna digivihreisiin teemoihin, unohtuvatko sisämarkkinat?

Komission työohjelmassa vuodelle 2021 keskiössä ovat koronaviruspandemian selättämisen ohella ilmasto ja viherelvytys, digitalisaatio sekä demokratian vahvistaminen Euroopassa ja sen ulkopuolella. Elinvoimaisten yritysten ja toimivien sisämarkkinoiden rooli kriisin selättämisessä sekä digitaalisten ja vihreiden ratkaisujen kehittämisessä jäävät kuitenkin vähälle huomiolle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi