kuluttaja

Kaupan liitto ja Kuluttajaliitto: kauppatapadirektiiviin kaavailluissa muutoksissa ei huomioida kuluttajaa

EU-parlamentin elintarvikeketjun kauppatapoja koskeva direktiiviesitys voisi toteutuessaan aiheuttaa paljon haittaa kuluttajille. Parlamentin maatalousvaliokunnan mietintöä ei tulisi hyväksyä parlamentin valtuutukseksi trilogineuvotteluihin, vaan se pitäisi ottaa kuluvan viikon täysistunnossa äänestykseen, toteavat Kaupan liitto ja Kuluttajaliitto.

Miestenvaatteiden markkinat kasvavat globaalisti – myös Suomessa

Miestenvaatteiden kulutuksen naistenvaatteita nopeampi kasvu on yleinen ilmiö, joka näkyy myös Suomessa. Viime vuonna suomalaiset kuluttajat ostivat vaatetusta lähes prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Varsinkin ulkomaiset verkko-ostokset ja vertaiskauppa kasvoivat, kun vaatetuksen erikoiskauppa ja markettien vaatemyynti kutistuivat. Suomessa vaatetusta ostetaan paljon marketeista, urheilukaupoista ja kansainvälisistä muotikaupan ketjuista. Suomen käytetyin vaatteiden ja kenkien ostopaikka on Prisma.

Kuluttajapalveluiden arvostus on teollisuutta huonompi – vielä toistaiseksi

Palvelualojen uuden maineindeksin mukaan eri toimialojen arvostus vaihtelee paljon sukupuolen ja iän myötä. Nuorilla sukupuolten väliset erot ovat suurimmillaan. Mielikuvat alasta eivät myöskään aina välttämättä vastaa todellisuutta. Maineeseen kannattaa pureutua, sillä se on keskeinen vetovoimatekijä parhaiden osaajien houkuttelussa kansainvälisessäkin kisassa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi