maineindeksi

Hyvä johtaminen on kaupan maineteko

Anna Lavikkala
Kaupan liitto julkaisi alkusyksystä palvelualojen maineindeksi -selvityksen, jossa tutkittiin kuluttajien näkemyksiä eri toimialojen talous- ja yhteiskuntavastuusta kumppanivastuuseen. Indeksi on rakennettu yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.

Kauppa on nostanut mainettaan ympäristövastuullisena ja uudistuvana alana

Toista kertaa toteutetun palvelualojen maineindeksin mukaan teollisuuden maine on edelleen kuluttajapalveluita parempi. Ainoastaan vähittäiskauppa nousee teollisuusalojen tasolle ja selvästi keskiarvoa paremmaksi. Erityisesti kaupan ympäristömaine ja maine uudistuvana alana paranivat kahden vuoden takaisesta. Kuluttajien omissa vastuullisuusasenteissa pääkaupunkiseutu erottuu muusta maasta.

Kuluttajapalveluiden arvostus on teollisuutta huonompi – vielä toistaiseksi

Palvelualojen uuden maineindeksin mukaan eri toimialojen arvostus vaihtelee paljon sukupuolen ja iän myötä. Nuorilla sukupuolten väliset erot ovat suurimmillaan. Mielikuvat alasta eivät myöskään aina välttämättä vastaa todellisuutta. Maineeseen kannattaa pureutua, sillä se on keskeinen vetovoimatekijä parhaiden osaajien houkuttelussa kansainvälisessäkin kisassa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi