talous

Analyysi: Kuluttajien luottamus: ristiriitaisia viestejä joulukauppaan

Jaana Kurjenoja
Kahtena edellisenä joulusesonkina kauppa on käynyt vaisusti kodintekniikan ja sisustuksen erikoiskaupoissa. Siksi kuluttajien piristyneet ostoaikeet näillä aloilla herättävät toiveita tulevasta joulusesongista. Odotuksia vahvistavat parantuneet odotukset kotitalouksien omasta taloudesta, vaikka työttömyysuhka koetaankin edelleen suureksi.

Kuluttajien luottamus painui edelleen lokakuussa – työttömyyden uhan koettiin kasvaneen 

Kuluttajan arvio oman talouden nykytilasta ja myös odotukset omasta sekä Suomen taloudesta vuoden kuluttua olivat lokakuussa hyvin heikolla tasolla, kertoo Tilastokeskus. Ekonomisti Heidi Lauttamäki arvioi, että erityisesti rakentamisessa ja teollisuudessa synkistyneet talousnäkymät ovat heijastelleet myös kuluttajien luottamukseen. Kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli lokakuussa -12,6, kun se oli syyskuussa -11,5.

Talousoppitunnit opettavat vastuuta kolmasluokkalaisille ja ehkäisevät näpistyksiä – uutta kokonaisuutta tähdittää Ernest Lawson

Juuri julkaistu oppituntikokonaisuus tarjoaa kouluille entistä kattavammat mahdollisuudet ala-asteen talous- ja vastuullisuuskasvatukseen. Oppituntivideoilla esiintyy suositun näyttelijän Ernest Lawsonin esittämä hahmo Jasu, jonka seikkailujen kautta oppilaat tutustuvat oman rahan käyttöön, omistamiseen, veroihin, työelämään ja ennen kaikkea vastuun käsitteeseen.

Moninkertaiset verot nostavat lapsen talvihaalarin hintaa – mikä on verokiila ja mitä sille pitäisi tehdä?

Verokiila herättää keskustelua näin budjettiriihen alla, mutta mistä siinä onkaan kyse? Verokiila rasittaa kaikkea palvelutyötä ja siihen liittyviä tuotteita aina kaupassa myytävistä lasten talvihaalareista vaikkapa pankkipalveluihin ja mobiilipelien suunnitteluun. Päällekkäiset verokiilat nostavat merkittävästi tuotteiden ja palvelujen hintoja. Mitä verokiilalle pitäisi tehdä?

Kauppa luo hyvinvointia Suomeen ja kasvua muille aloille

Kaupan merkitys talouskasvun ja hyvinvoinnin muodostajana Suomessa on kasvanut. Kauppa tuottaa arvonlisää, eli käytännössä taloudellista hyvinvointia, sekä suoraan omalla toiminnallaan että välillisesti tilaamalla tuotteita ja palveluita ja siten luomalla työtä ja kasvua myös muille aloille. Koko kansantalouden kannalta on olennaista, valuuko kaupan tuottama arvonlisä maan rajojen ulkopuolelle vai pysyykö se Suomessa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi