talous

Kauppa kasvaa, mutta verokiila syö kuluttajien ostovoimaa

Vähittäiskaupan kasvu on tänä vuonna nopeaa, mutta hidastuu vähitellen pandemiaa edeltävälle uralle. Työllisyys ei aivan palaudu vuoden 2019 tasolle, ja kansainvälisen ja kotimaisen kilpailun luomat paineet toimintojen tehostamiselle ja automatisoinnille jatkuvat. Palvelujen moninkertainen verokiila nostaa hintoja ja heikentää ostovoimaa. Työn verotuksen keventämisen pitäisikin olla yksi hallituksen loppukauden päätoimista.

Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät: Yritykset tarvitsevat parempaa ennakoitavuutta kokoontumisrajoituksiin kesän juhlakauden lähestyessä

Kesän juhlakausi on alkamassa, mutta edelleen on epäselvää, voivatko suomalaiset järjestää juhlia ja yritykset satsata sesonkiin. Kaupan liitto ja Suomen Yrittäjät edellyttävät, että tautitilanteen hellittäessä viranomaiset tarkastelevat kokoontumisrajoituksia ja suosituksia pikaisesti uudelleen ja viestivät päätöksistä ajoissa. Erityisesti pandemian pitkittymisestä kärsiville erikoiskaupoille ja palvelualojen yrityksille juhlakauden onnistumisessa on kyse jopa koko toiminnan jatkuvuudesta. 

Kaupan viestit hallituksen puoliväliriiheen: ostovoimaa tukevia ratkaisuja, kannusteita vihreään siirtymään ja vauhtia paikalliseen sopimiseen

Palvelualoille ja erityisesti monille erikoiskaupan yrityksille kulunut vuosi on ollut vaikea. Hallituksen puoliväliriiheltä kauppa odottaa päätöksiä, joilla vauhditetaan uutta kasvua ja nostetaan työllisyyttä. Keinoina näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulisi olla paikallisen sopimisen edistäminen, kuluttajien ostovoiman turvaaminen ja vihreää siirtymää tukevat veroratkaisut.

Analyysi: Kohti kestävää kulutusta eurooppalaisella sääntelyllä?

Kuluttajat kertovat kaipaavansa enemmän tietoa tavaroiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Lainsäätäjät haluavat vastata toiveeseen säätämällä uusista tiedonantovelvoitteista ja ympäristöväitteiden perustelemisesta. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta ei yksistään riitä. Kestävän kulutuksen edistämiseksi on ensiarvoisen tärkeätä, että yritykset kotimaassa, sisämarkkinoilla ja kolmansissa maissa toimivat samoilla säännöillä.

Kauppa kirii jouluviikolle ja vuodenvaihteeseen odottavin tunnelmin

Joulu on perinteisesti kaupan tärkein myyntikuukausi, ja odotukset joulukaupan onnistumiselle ovat korkealla. Vuodenvaihteen juhlakauden myyntimääriin voivat vaikuttaa kuitenkin monet, vastakkaisiin suuntiin vetävät tekijät, kuten sää, paikallinen koronatilanne ja kuluttajien taloudellinen tilanne. Joulun jälkeisten alennusmyyntien merkitys on viime vuosina alkanut vähentyä.

Stoppi näpistyksille ja vauhtia lasten taloustaidoille

Talous ja nuoret TAT tuo alakouluille virtuaalisen oppitunnin, jonka avulla lapset oppivat vastuullisina yhteiskunnan jäseninä toimimista sekä syventävät ymmärrystään omistajuudesta ja taloustaidoistaan. Mun elämä, mun vastuu -oppitunneilla alakoululaiset oivaltavat yksilön vastuun merkityksen yhteiskunnan toiminnalle. TATin kumppaneina oppitunnin ja valtakunnallisen kiertueen toteutuksessa ovat Kaupan liitto, Rikoksentorjuntaneuvosto, oikeusministeriö, Opetushallitus ja Poliisi.

Muotikaupan ahdinko jatkuu – kaupat jatkavat työtä turvallisen asioinnin varmistamiseksi

Koronapandemia on iskenyt kovaa erityisesti muoti- ja urheilukauppaan, ja kesän pienen elpymisen jälkeen myynnit ovat jälleen laskeneet erityisesti kivijalkamyymälöissä. Kaupan liitto ja alan yrittäjät toivovat, että kauppojen määrätietoinen työ koronan leviämisen ehkäisemiseksi auttaa pitämään myymälät avoinna – ja talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi