Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö
Kaupan tutkimuspäivä järjestetään torstaina 1.2.2024 kello 9.30–15.40. Tehtyjen kuluttajatutkimusten mukaan asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisista tuotteista ja ovat jopa halukkaita maksamaan niistä enemmän. Vastuullisuus on paljon muutakin kuin ympäristöasioita. Mitä kaikkea …
Lue lisää
Hieman yli puolet suomalaiskuluttajista aikoo vähentää rahankäyttöään seuraavan 12 kuukauden aikana, selviää tuoreesta Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tutkimuksesta. Lisäksi tutkimus paljastaa, että suomalaisten halukkuus käydä fyysisissä myymälöissä kasvoi vuodessa ja kauppojen keräämä tieto asiakkaista jakaa vahvasti mielipiteitä. Arvot eivät vuodessa ole muuttuneet.
Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tuoreen tutkimuksen mukaan koronapandemia näkyy ensimmäistä kertaa suomalaisten kuluttajien arvoissa. Erityisesti nuoret ovat kokeneet verkko-ostamisessa aiempaa enemmän vaikeuksia mahdollisesti tuotteiden saatavuusongelmien takia, ja samalla ihmisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on suurta. Sosiaalisen median merkitys ostopäätöksissä on kasvanut.
Koronavuosi on vaatinut paljon sekä kaupalta että kuluttajiltakin. Miten kuluttajakäyttäytyminen on pandemian kuluessa muuttunut? Entä miten kauppa pystyy vastaamaan kriisin aiheuttamaan shokkiin ja johtamaan muutosta? Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö on teettänyt koronavuoden aikana kaksi kuluttajakyselyä, ja muun muassa niiden tuloksia esitellään torstaina 28. tammikuuta 2021 järjestettävässä seminaarissa.
Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?