Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö

Suomalaisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on kasvanut korona-aikana – ruoan verkkokauppa herättää kiinnostusta 

Vähittäiskaupan tutkimussäätiön tuoreen tutkimuksen mukaan koronapandemia näkyy ensimmäistä kertaa suomalaisten kuluttajien arvoissa. Erityisesti nuoret ovat kokeneet verkko-ostamisessa aiempaa enemmän vaikeuksia mahdollisesti tuotteiden saatavuusongelmien takia, ja samalla ihmisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on suurta. Sosiaalisen median merkitys ostopäätöksissä on kasvanut.  

Tutkimusjulkistus 28.1.2021: Nouseeko epävarmuudesta menestys?

Tie, jossa vuosiluku 2021
Koronavuosi on vaatinut paljon sekä kaupalta että kuluttajiltakin. Miten kuluttajakäyttäytyminen on pandemian kuluessa muuttunut? Entä miten kauppa pystyy vastaamaan kriisin aiheuttamaan shokkiin ja johtamaan muutosta? Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö on teettänyt koronavuoden aikana kaksi kuluttajakyselyä, ja muun muassa niiden tuloksia esitellään torstaina 28. tammikuuta 2021 järjestettävässä seminaarissa.

Ostaminen on ikääntyvälle helppoa – digiostaminen tuottaa kuitenkin joskus päänvaivaa

Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi