verkkokauppa

Koeostot Temu.com:n markkinapaikalta eivät täyttäneet eurooppalaisia vaatimuksia

Tuoteturvallisuuteen ja kuluttajansuojaan liittyvien hallinnollisten kustannusten vuoksi kiinalaisten myyjien maksamat hankintahinnat ovat 30–40 prosenttia halvemmat kuin suomalaisilla kaupoilla vastaavista tuotteista. Aina kyse ei edes ole vastaavista tuotteista, sillä kolmansien maiden markkinapaikoilla myytävät tuotteet eivät useinkaan vastaa eurooppalaisia vaatimuksia merkintöjen, jäljitettävyyden tai laadun puolesta. Tämä tuli hyvin ilmi toukokuussa 2024 tehdyissä koeostoissa Temu.com:n markkinapaikalta.

Suomalaisten maksuvalmius kestävistä tuotteista vahvistuu – Epäluulo aasialaista verkkokauppaa kohtaan kasvaa

Hintavetoinen ostaminen on kahdessa vuodessa voimistunut. Tästä huolimatta valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä ja kierrätettävistä tuotteista. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on heikompaa. Tuoteturvallisuusepäilyt aasialaista verkkokauppaa kohtaan ovat voimistuneet, ja tuoreiden koeostojen mukaan epäilyille on myös perusteita.

Terästukkuri BE Group: Myös kompleksinen tuote ja palvelu voivat menestyä verkkokaupassa

Terästukkuri BE Group Oy rakensi muutama vuosi sitten verkkokauppansa uudelleen. Ennen uudistusta BE Groupin verkkokauppaa käytti vain puolenkymmentä asiakasta, nykyään käyttäjiä on noin tuhat kuukausittain. BE Groupin verkkokauppa valittiin hiljattain verkkoyhteisö Digital Commerce Finlandin tapahtumassa Suomen top 3:een B2B-verkkokauppojen kategoriassa.

Verkkokaupan parhaat palkittiin eCom Awards -gaalassa

Dermosil-brändillä tunnetuksi tullut Dermoshop Oy pokkasi eCom Awards -palkintogaalassa pääpalkinnon eli Vuoden verkkokaupan tittelin. Voittajiin eri kategorioissa lukeutuvat myös muun muassa Fiksuruoka, Finnish Design Shop ja VIBAe. Ensimmäistä kertaa järjestetyssä gaalassa jaettiin palkintoja yhteensä 18 kategoriassa. 

Verkko-ostaminen kotimaasta väheni ja kasvoi Kiinasta – pärjätäkseen kilpailussa kotimainen erikoiskauppa tarvitsee tukea

Suomalaisten verkko-ostaminen koti- ja ulkomailta kutistui runsaat kolme prosenttia viime vuonna. Digiostaminen kotimaasta pieneni enemmän kuin ulkomailta, mihin vaikutti myös kiinalaisten digikaupan jättien, Temun ja Sheinin, nousu. Helmikuussa 2024 Temu on noussut vierailumäärillään jo suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi. Jotta kotimainen erikoiskauppa pärjäisi kansainvälisessä kilpailussa, sen olisi saatava tukea digitalisaatioon ja esimerkiksi tekoälypohjaisten ratkaisujen käyttöönottoon ja soveltamiseen.

eCom Summit and Awards

Digital Commerce Finland järjestää ensimmäisen verkkokauppayhteisön seminaarin ja gaalaillan. Tapahtumassa juhlistetaan yhdessä yhteisön onnistumisia ja luodaan pohjat uusille – ja pääset verkottumaan muiden verkkokauppatoimijoiden kanssa. Tule kuulemaan keynote-puheenvuorot mm. IKEA:lta, … Lue lisää

Analyysi: Ruokakaupat, hypermarketit ja halpakaupat porskuttavat vuoden edetessä

Arhi Kivilahti
Kotimainen kauppa menee vuoden tärkeimpään sesonkiin ristiriitaisissa tunnelmissa. Vuoden kolmannen neljänneksen tulokset piirtävät kuvan kahtiajakautuneesta tilanteesta, jossa muutamilla yrityksillä menee hyvin, mutta valtaosalla on enenevässä määrin vaikeaa. Kaupan toimialoista ruokakauppa Prisman sekä halpakauppa Puuilon johdolla ovat jatkaneet vahvassa kasvussa. Lisäksi vahvat kansainvälistyvät konseptit, kuten Musti & Mirri, Marimekko tai pienemmät Finnish Design Shop ja Varuste.net, pärjäävät vaikeampinakin aikoina.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi