verkkokauppa

Missiona digitaalisen kaupan kansainvälinen kasvu

Ville Simola
Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa ja vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään silti kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Ostot jakaantuvat karkeasti 44 prosenttia tavaroihin, 34 prosenttia liittyy matkailuun, ja 22 prosenttia palveluihin.

Lausunto ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin tullikoodeksin ja Euroopan Unionin tulliviranomaisen perustamisesta ja siihen liittyvistä asetus- ja direktiivimuutosehdotuksista (unionin tullireformi)

Unionin tullireformi sisältää muun muassa ehdotukset uudesta EU tulliviranomaisesta, EU tullidatakeskuksesta sekä sähköisen kaupan etämyyntiä koskevista yksinkertaistuksista. Kaupan liitto suhtautuu uudistukseen myötämielisesti ja kannattaa erityisesti vähäarvoisten tavaroiden tullittomuuden poistamista, sekä … Lue lisää

Analyysi: Digikuluttajan ostopolku kansainvälisessä vertailussa

Eurooppalaiset kuluttajat ovat monin tavoin hyvin samankaltaisia, mutta erojakin löytyy. Taloustilanne heittää varjoa myös digikuluttajan ostopolulle. Pääekonomisti Jaana Kurjenojan laatimassa tutkimuksessa vertaillaan eurooppalaisten digikuluttajien ostopolkua. Tutkimuksen laaja versio on Kaupan liiton jäsenten saatavilla jäsensivuillamme.

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta laiksi verkon välityspalvelujen valvonnasta ja eräiksi muiksi laeiksi (DSA:n toimeenpano)

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus digitaalisten palvelujen sisämarkkinoista ja direktiivin 2000/31/EY muuttamisesta (digipalvelusäädös) vaikuttaa tulevaisuudessa merkittävästi verkon välityspalveluiden tarjoamiseen. Kaupan alan kannalta erityisen suuri merkitys on säännöksillä, joilla ohjataan alustapalveluiden … Lue lisää

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Analyysi: Digikuluttaja alamaissa − nousivatko vierailut verkkokaupassa alkuvuonna?

Jaana Kurjenoja
Viime vuonna suomalaisten verkko-ostaminen kutistui – ensimmäistä kertaa vuodesta 2010 alkaneen seurannan mukaan. Erityisen paljon romahtivat ostokset kotimaisista verkkokaupoista samalla, kun ostokset ulkomailta hieman kasvoivat. Miltä kehitys näyttää nyt, kun vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on pian takanapäin? Pääekonomisti Jaana Kurjenoja käy analyysissaan läpi verkkovierailujen kehitystä kauppojen verkkosivuille.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi