verkkokauppa

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Analyysi: Digikuluttaja alamaissa − nousivatko vierailut verkkokaupassa alkuvuonna?

Jaana Kurjenoja
Viime vuonna suomalaisten verkko-ostaminen kutistui – ensimmäistä kertaa vuodesta 2010 alkaneen seurannan mukaan. Erityisen paljon romahtivat ostokset kotimaisista verkkokaupoista samalla, kun ostokset ulkomailta hieman kasvoivat. Miltä kehitys näyttää nyt, kun vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on pian takanapäin? Pääekonomisti Jaana Kurjenoja käy analyysissaan läpi verkkovierailujen kehitystä kauppojen verkkosivuille.

Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien

Digipalvelulaki laajenee koskemaan uusia palveluja, kuten kuluttajille tarkoitettuja verkkokauppoja, sähkökirjoja ja audiovisuaalisia sisältöpalveluita 28.6.2025 alkaen. Laki pureutuu erityisesti digitaalisten palveluiden saavutettavuusvaatimuksiin. Palveluntarjoajia kehotetaan selvittämään, kuuluuko oma palvelu vaatimusten piiriin ja valmistautumaan vaatimusten soveltamiseen hyvissä ajoin.

Kalevala Koru hakee kasvua Japanista panostamalla verkkokauppaan

Kalevala Korulla on selkeä näkemys tuleville vuosille: se tavoittelee kolminkertaistavansa liikevaihtonsa vuoteen 2030 mennessä. Tätä kasvua Kalevala Koru on lähtenyt hakemaan kotimarkkinan lisäksi kansainvälisiltä markkinoilta. ”Taloustilanne vaihtelee markkinoittain, joten jalansijaa kannattaa hakea laajasti”, Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari tietää.

Verkkokauppa kasvaa Euroopassa edelleen, mutta edessä on uusia globaaleja haasteita

Ecommerce Europe ja EuroCommerce ovat julkaisseet yhdessä vuoden 2022 European E-commerce -raportin digitaalisen kaupankäynnin tilanteesta ympäri Eurooppaa. Raportti kattaa kaikkiaan 37 Euroopan maata ja tarkastelee mm. verkkokaupan suosiota ja kuluttajatrendejä EU:n tasolla ja eri maissa. Verkkokauppa kasvoi jälleen vuonna 2021, vaikka verkko-ostajien määrä ei enää lisääntynyt. Kasvun odotetaan jatkuvan myös vuonna 2022, mutta Ukrainan sodan vaikutukset, inflaatio, globaalien toimitusketjujen häiriöt ja taloudellinen epävarmuus syövät kasvupotentiaalia.

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi tarjosi työelämälähtöisiä jaksoja ja joustavan oppimisympäristön

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus
Kaupan liiton koordinoiman ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston toteuttaman digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi on nyt loppusuoralla. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Opintokokonaisuus on tarjonnut ajankohtaisen kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta usealle tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijalle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi