Kun Suomi pantiin koronapandemian takia säppiin keväällä 2020, myös Instrumentarium sulki lähes kaikki myymälänsä. Se merkitsi kuitenkin uuden alkua: resursseja vapautui ja siinä tilanteessa alettiin kehittää uutta, kuten silmälasien verkkokauppaa.
Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.
Verkkokauppa kasvoi Euroopassa 10 prosenttia viime vuonna. Koronavirus ja sen hidastamiseksi asetetut rajoitukset johtivat siihen, että kuluttajat siirsivät hankintojaan verkkoon, mutta koronakriisi kohteli kaupan alan yrityksiä hyvin eri tavoin. Vaikka verkkokauppa ja erilaiset digihankkeet ottivat harppauksia sekä Suomessa että muualla Euroopassa, osaajapula uhkaa positiivista kehitystä, ja ala tarvitsee tukea digitalisaatioon ja kansainvälistymiseen.
Yritysten tulevaisuuden näkymiin vaikuttaa vahvasti se, löytävätkö ne osaavaa työvoimaa. Myös kauppa joutuu kilpailemaan hyvistä työntekijöistä. Erityisen tärkeää on saada kaupan alalle tekijöitä, jotka pystyvät vastaamaan digitalisaation, automatisaation, tekoälyn ja alustatalouden haasteisiin.
Kaupan liitto, Itä-Suomen yliopisto, LUT-yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto ja Tampereen yliopisto käynnistävät täysin uudenlaisen digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden, joka tarjoaa kauan kaivatun väylän kaupan alan osaamisen vahvistamiseen suomalaisessa koulutuskentässä.
Vuoden merkittävin arvonlisäverotusta koskeva uudistus lähestyy kovaa vauhtia. Heinäkuun alusta lähtien rajat ylittävä kuluttajamyynti eli etämyynti muuttuu, kun verkkokaupan ei tarvitse enää rekisteröityä kaikkiin niihin maihin, joissa sillä on toimintaa. Myös EU:n ulkopuolelta tilatuille vähäarvoisille verkkokauppaostoksille on tulossa kauan odotettu arvonlisävero, joka edistää kansainvälisen verkkokaupan tasapuolisuutta.
Esityksen tavoite on perusteltu ja sinällään kannatettava eli lähikontaktien väliaikainen rajoittaminen tautitilanteen saamiseksi hallintaan. Huomioiden kuitenkin jo voimassa olevat voimakkaat ja laaja-alaiset rajoitukset sekä sen, että esitystä koskevassa tiedottamisessa 25.3.2021 … Lue lisää
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.
Vähittäiskaupan tuotteiden digiostaminen kasvoi viime vuonna 22 prosenttia, koko 2010-luvun ennätysvauhtia. Samalla kotimaisten digiostosten osuus kasvoi, ja aikaisempaa useampi kotimainen verkkokauppa ylsi asiakkaiden parhaimmiksi arvioimien kauppojen listalle, jota Kaupan liitto julkaisee nyt neljättä kertaa. Verkko on vakiintumassa kuluttajien ostoskanavana, joten nyt jos koskaan sen kehittämiseen olisi satsattava niin yritystasolla kuin poliittisin päätöksin.
Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen – arvonlisäverotus & kuluttajansuoja Koulutuksessa perehdytään kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotukseen. Keskiössä on erityisesti heinäkuussa 2021 voimaan tuleva kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäverotusta koskeva lakiuudistus. Uudistus tuo muutoksia kuluttajakauppaan sekä … Lue lisää
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.