verkkokauppa

Muotikauppa koronan jälkeen – Miten ala toipuu koronan iskusta?

Viime vuonna kotitalouksien vaate- ja kenkäostokset kutistuivat 24 prosenttia, ja joka kymmenes alan erikoiskauppa lopetti toimintansa. Kaupan liiton ennusteen mukaan vaatetuksen kuluttajamarkkinat eivät lähivuosina palaa pandemiaa edeltävälle tasolle. Suurimmiksi ongelmiksi muotikaupan tulevaisuudelle Suomessa yritykset näkevät korkean kustannustason, heikon ostovoiman, ulkomaisten yritysten suotuisammat kilpailuedellytykset sekä sen, ettei alan digitalisaatiota ja kansainvälistymistä tueta riittävästi. Ennen pandemiaa puolella muotikaupoista ei ollut verkkokauppaa, ja edelleenkään runsas viidennes ei sellaista edes suunnittele.

Korona kiihdytti osan yrityksistä digiloikkaan, osa tarvitsee tukea − eurooppalainen verkkokauppa jatkaa kasvuaan

Verkkokauppa kasvoi Euroopassa 10 prosenttia viime vuonna. Koronavirus ja sen hidastamiseksi asetetut rajoitukset johtivat siihen, että kuluttajat siirsivät hankintojaan verkkoon, mutta koronakriisi kohteli kaupan alan yrityksiä hyvin eri tavoin. Vaikka verkkokauppa ja erilaiset digihankkeet ottivat harppauksia sekä Suomessa että muualla Euroopassa, osaajapula uhkaa positiivista kehitystä, ja ala tarvitsee tukea digitalisaatioon ja kansainvälistymiseen.

Verkkokaupan alv-uudistukset keventävät yritysten hallinnollista taakkaa ja parantavat kotimaisen kaupan kilpailukykyä

Hand holding credit card and using computer desktop. Online shopping payment and e-commerce concept
Vuoden merkittävin arvonlisäverotusta koskeva uudistus lähestyy kovaa vauhtia. Heinäkuun alusta lähtien rajat ylittävä kuluttajamyynti eli etämyynti muuttuu, kun verkkokaupan ei tarvitse enää rekisteröityä kaikkiin niihin maihin, joissa sillä on toimintaa. Myös EU:n ulkopuolelta tilatuille vähäarvoisille verkkokauppaostoksille on tulossa kauan odotettu arvonlisävero, joka edistää kansainvälisen verkkokaupan tasapuolisuutta.

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta

Esityksen tavoite on perusteltu ja sinällään kannatettava eli lähikontaktien väliaikainen rajoittaminen tautitilanteen saamiseksi hallintaan. Huomioiden kuitenkin jo voimassa olevat voimakkaat ja laaja-alaiset rajoitukset sekä sen, että esitystä koskevassa tiedottamisessa 25.3.2021 … Lue lisää

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Digiostaminen kasvoi Suomessa yli viidenneksellä – kotimainen verkkokauppa valtasi markkinoita

Vähittäiskaupan tuotteiden digiostaminen kasvoi viime vuonna 22 prosenttia, koko 2010-luvun ennätysvauhtia. Samalla kotimaisten digiostosten osuus kasvoi, ja aikaisempaa useampi kotimainen verkkokauppa ylsi asiakkaiden parhaimmiksi arvioimien kauppojen listalle, jota Kaupan liitto julkaisee nyt neljättä kertaa. Verkko on vakiintumassa kuluttajien ostoskanavana, joten nyt jos koskaan sen kehittämiseen olisi satsattava niin yritystasolla kuin poliittisin päätöksin.

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen

Etämyynti ja verkkokaupan perustaminen – arvonlisäverotus & kuluttajansuoja Koulutuksessa perehdytään kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotukseen. Keskiössä on erityisesti heinäkuussa 2021 voimaan tuleva kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäverotusta koskeva lakiuudistus. Uudistus tuo muutoksia kuluttajakauppaan sekä … Lue lisää

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi