R-kioski avasi ilman myyjää toimivan kioskin – kamerat ja sensorit lukevat asiakasta
R-kioski avasi muutama viikko sitten Helsingin Viikin kampusalueella Suomen ensimmäisen itsepalveluperiaatteella toimivan kioskin. Kaupassa ei ole lainkaan myyjää, ja asiakkaat hoitavat ostoksensa R-kioskin omalla sovelluksella. Mitä ihmettä? Millaisia innovaatioita pienen kioskin sisään oikein kätkeytyy?
Miehittämätön R-kioski toimii asiakkaan omalla mobiilisovelluksella, johon hän ennen kioskiin astumistaan syöttää profiilinsa ja maksukorttinsa tiedot – siis rekisteröityy.
”Kioskiin pääsee ainoastaan sovelluksella ja sillä myös hoidetaan maksut, sillä fyysistä kassahenkilöä ei ole. Asiakas skannaa itsensä sisään, jolloin myymälän portti avautuu”, R-kioskin kehityspäällikkö Jevgeni Lisjutin kertoo.
Myymälä kätkee sisäänsä erilaisia kameroita ja sensoreita, jotka seuraavat asiakkaan liikkeitä. Hyllyissä puolestaan on älyä, niin hurjalta kuin se kuulostaakin.
”Asiakkaan valittua hyllyltä tuotteen, se rekisteröityy välittömästä hänen sovellukseensa. Jos ostaja ei haluakaan tuotetta ja palauttaa sen takaisin, tuote poistuu automaattisesti sovelluksen kirjaamista ostoksista. Ostostensa jälkeen asiakas kävelee ulos kioskista ja summa veloitetaan hänen pankkitililtään”, kuvaa Lisjutin itsepalvelukioskin logiikkaa.
Itsepalvelukioski vaikuttaa varsin sujuvalta ostospaikalta, mutta entä turvallisuus henkilökunnan puuttuessa?
”Seinät ovat lasia, joten niistä näkyy sisään ja ulos. Jos asiakas päättääkin vaikka hypätä portin yli, hälytys kytkeytyy päälle välittömästi. Kioskissa kamerat ja sensorit seuraavat asiakkaan liikkeitä, joten jos hän vaikkapa sujauttaa jotakin taskuunsa, sovellus on tuotteen jo laskuttanut”, Lisjutin vastaa.
Kun myyjää ei ole, palvelua on jouduttu miettimään
Itsepalvelukioskissa ei ole mahdollista vaihtaa ajatuksia myyjän kanssa, joten se luo omat haasteensa. Kukaan ei myöskään tervehdi, eikä kenenkään kanssa voi vaihtaa edes katsetta.
”Olemme pyrkineet tuomaan lämpöä musiikin avulla. Kioskissa on myymälämusiikkia, joka mielestäni heti muuttaa kioskin luonteen paljon mukavammaksi. Musiikki auttaa siihen, ettei myymälä ole vain hiljainen yksinäinen tila, jossa kylmäkone hurisee.”
Miehittämättömillä kioskeilla ei jatkossa aiota korvata R-kioskeja, sillä Lisjutinin mukaan R-kioskin tärkeä kilpailuvaltti on nimenomaan henkilökohtainen palvelu ja ystävällinen R-kauppias tiimeineen.
”Miehittämättömillä yksiköillä voidaan täydentää meidän kioskiverkostoamme sellaisissa paikoissa, joissa on kysyntää, mutta palveluun perustuvan kioskin operoiminen ei ole liiketaloudellisesti järkevää.”
Kioskissa asiakkaan on mahdollista tehdä kaikessa rauhassa ostoksiaan, silti ohjeistuksiakin tarvitaan.
”Olemme pyrkineet viestimään mahdollisimman hyvin eri asioista ohjeilla ja opasteilla. Aluksi ihmiset eivät esimerkiksi tienneet, että myymälässä voi olla yhden sijaan kolme ihmistä kerrallaan, joten tarkensimme tätä viestiä.”
R-kioskeissa on usein tuotealennuksia, joista pyritään viestimään näkyvästi esimerkiksi julisteissa ja digipinnoissa. Myymälässä pyörii lisäksi video, josta selviää mobiilisovelluksen käyttö ja toimintaohjeet kioskissa. Myös asiakaspalvelu auttaa puhelimitse ongelmatilanteissa ympäri vuorokauden.
”Näitä kaikkia on mietitty tarkasti ja joudutaan edelleenkin etsimään parhaita mahdollisia ratkaisuja. Viestejä ei myöskään saa olla liikaa”, Lisjutin huomauttaa.
R-kioski pitää miehittämättömänäkin kiinni paistotuotteistaan
Entä onko tuoretta pullaa enää tarjolla, kuten muissa R-kioskeissa? Tuoreista paistotuotteista pitävät voivat huokaista helpotuksesta, sillä niitä on tarjolla myös Viikin pisteessä.
”Meillä on vahva brändi ja asiakkaillamme on tiettyjä odotuksia meidän tuotteitamme kohtaan. Kioskista vastaa oma kauppias, joka käy mm. paistamassa paistotuotteita tarvittaessa parikin kertaa päivässä kioskin takaosassa.”
”Emme ole halunneet tehdä tästä mitään automaatin jatketta, vaan meillä on edelleen paljon Ärrältä tuttuja elementtejä; tuoretta kahvia, leipiä, salaatteja, jogurtteja”, Lisjutin listaa.
Ikärajavalvottuja tuotteita itsepalvelukioskissa ei ole mahdollista myydä, joten tupakkaa, alkoholia tai Veikkauksen pelejä koskissa ei näy.
Itsepalvelutyyppinen asiointi lisääntyy tulevaisuudessa
Miehittämätön R-kioski on ollut vasta muutaman viikon toiminnassa. Kehityspäällikkö Jevgeni Lisjutin oli seuraamassa avajaispäivän tapahtumia.
”Kyllähän se asiakkaiden ensireaktio oli, että wau miten tämä toimii, mistä tämä tietää… – hyvin positiivisia ja innostuneita reaktioita!”
Ainakaan toistaiseksi muita vastaavanlaisia yksiköitä ei aiota ottaa käyttöön. Jevgeni Lisjutin kuitenkin uskoo, että itsepalvelutyyppinen asiointi lisääntyy tulevaisuudessa.
”Kaupoissa on jo itsepalvelukassoja, ja pikaruokapaikoissa ohjataan enemmän siihen, että asiakas tilaa ruokansa itse. Vaikuttaa siltä, että kaupan alalla ja kuluttajabisneksessä mennään vahvasti juuri tähän suuntaan.”
R-kioski kuuluu nykyään Reitan-konserniin, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Ensimmäiset kaksi Reitan-ketjun miehittämätöntä kioskia avattiin Ruotsissa. Suomi on toinen maa, jonne miehittämätön Reitan-konserniin kuuluva kioski on avattu.