Prisma.fi-verkkokaupassa saavutettavuus on jo osa arkea
Reilu vuosi sitten tehty Prisma.fi-verkkokaupan uudistus antoi sysäyksen myös saavutettavuuden kehittämiseen. Verkkokaupan Product Lead Kaisa Lepistö kertoo, että saavutettavuus on jo nyt tuonut sivuille selkeyttä, joka hyödyttää kaikkia verkkokaupan kävijöitä. Saavutettavuusvaatimukset tulevat voimaan verkkokaupoissa 28.6.2025.
Kun saavutettavauusvaatimukset tulevat voimaan runsaan vuoden kuluttua, Prisman verkkokaupassa ollaan valmiita.
”Ajattelemme, että saavutettavuuden pitää olla mukana verkkokaupan arjen tekemisessä jo hyvissä ajoin ennen deadlinea. Kaikki uudet toiminnallisuudet, mitä me nyt verkkosivuille teemme, ovat saavutettavia”, S-ryhmän vähittäiskaupan verkkokaupan Product Lead Kaisa Lepistö kertoo. Hän vastaa prisma.fi-verkkokaupan saavutettavuusuudistuksesta.
Saavutettavuutta on edistänyt se, että Prisma.fi-verkkokauppa uudistettiin viime vuoden alussa. Uuden verkkokaupan kehitystyössä oli järkevää huomioida edessä olevat saavutettavuusvaatimukset.
”Verkkokauppa piti joka tapauksessa uusia ja ajoitus oli sopiva myös saavutettavuusuusvaatimuksia ajatellen”, Lepistö kertoo.
Prisma.fi-verkkokaupassa on lähdetty pitkälti omin voimin opettelemaan saavutettavuusasioita. Kehitystiimissä työskentelevät ohjelmistokehittäjät ovat uudistuksen myötä opetelleet saavutettavuuskriteereitä. He ovat kouluttaneet muitakin prismalaisia ymmärtämään saavutettavuutta.
Prisma.fi-verkkokaupassa on lähdetty pitkälti omin voimin opettelemaan saavutettavuusasioita.
Auditoinnista kannattaa ottaa opiksi
Prisma.fi-verkkokauppaan tehtiin alkuvuonna saavutettavuusauditointi ulkopuolisella kumppanilla. Auditoinnissa alan ammattilaiset käyvät huolella läpi sivuston saavutettavuutta ja antavat palautetta.
Korjattavaa saavutettavuudessa löytyi esimerkiksi asiakkaille tarkoitetussa palautelomakkeessa. Myös verkkokaupan chat-asiakaspalvelussa huomattiin saavutettavuushaasteita.
”Palautteen myötä olemme muuttaneet ja korjanneet sivustoamme, ja jatkamme tätä työtä pala palalta. Kaikki uuden verkkokaupan kehitys tehdään jatkossa saavutettavuus mielessä”, Lepistö painottaa.
”Opimme auditoinnista paljon sellaisia saavutettavuusasioita, joita emme ole osanneet tai ymmärtäneet huomioida. Auditointivaihetta voikin hyvin käyttää oman tiimin oppihetkenä ja kouluttautumisena”, Lepistö vinkkaa.
Lepistö arvioi, että tällä hetkellä Prisma.fi-verkkokauppa on 80-prosenttisesti saavutettava. Näillä näkymin verkkokauppa on saavutettavuusvaatimusten mukainen hyvissä ajoin ennen kesää 2025.
Prisma.fi-verkkokauppaan tehtiin alkuvuonna saavutettavuusauditointi.
Saavutettavuus hyödyttää jokaista
EU-direktiivin mukaiset saavutettavuusvaatimukset tuovat suuren muutoksen digipalvelun tai verkkokaupan kehittämiseen. Muutos tuo mukanaan myös haasteita.
”Se on aivan uudenlaista ajattelua ja tekemistä. Käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja ohjelmistokehittäjien pitää opetella uudet kriteerit ja kehittää sivuja niiden mukaisesti. Saavutettavuus ei ole kertaluonteista korjaamista, vaan kulkee mukana kaikessa tekemisessä tästä eteenpäin.”
Lähes kaikilla meillä on kokemuksia asioinnista sekä hyvin että vähän huonommin toimivassa verkkopalvelussa. Onkin hyvä muistaa, että verkkosivujen saavutettavuus hyödyttää ihan jokaista verkkosivustolla kävijää.
”Verkkokaupan pitää olla selkeä ja helppokäyttöinen. Esimerkiksi sivuston värien ja tekstien kontrasti helpottaa sivuston lukemista näytönlukijan lisäksi jokaisen käyttäjän kohdalla. Sivujen pitää edetä loogisesti niin, ettei eteen tule mitään ristiriitaisia tai epäselviä asioita”, Lepistö luettelee.
Verkkokaupan saavutettavuuden tiedetään edistävän liiketoimintaa, sillä saavutettavat sivut helpottavat nykykäyttäjien ostokokemusta ja tuovat todennäköisesti myös uusia käyttäjiä. Verkkosivujen saavutettavuutta voidaan ajatella myös vastuullisuusnäkökulmasta, niin Prisma.fi:ssäkin.
”Haluamme olla helposti käytettävä ja lähestyttävä verkkokauppa ihan kaikille suomalaisille, sillä se on meidän arvojemme mukaista toimintaa”, Lepistö toteaa.
Product Lead Kaisa Lepistö pitää EU-sääntelyä saavutettavuudesta selkeänä.
Saavutettavuuskriteerit jo monilla mulla käytössä
EU-direktiivin mukaan verkkokauppojen keskeisiin saavutettavuusvaatimuksiin sisältyvät: 1. saavutettavuusstandardien mukaiset verkkosivut, 2. saavutettavuusseloste, 3. palautekanava käyttäjille sekä 4. esteettömyyttä koskevien tietojen kertominen tuotteista, joihin kohdistuu esteettömyysvaatimuksia.
”Verkkokaupan pitää siis olla saavutettava eli EU-direktiivissä säädettyjen standardien mukainen. Lisäksi verkkokaupan sivuilta pitää löytyä saavutettavuusseloste, jossa kerrotaan tarkemmin sivuston saavutettavuudesta, sekä palautekanava, jossa asiakas voi antaa palautetta saavutettavuudesta”, Lepistö tarkentaa.
Auditoinnissa laadittu saavutettavuusseloste julkaistiin tällä viikolla Prisma.fi:n sivuilla. Palautekanava on tulossa myöhemmin.
Kaiken kaikkiaan Lepistö pitää EU-sääntelyä saavutettavuudesta tervetulleena ja selkeänäkin.
”Selkeyteen voi toki vaikuttaa se, että saavutettavuuskriteerit ovat jo jonkin aikaa olleet monilla muilla toimialoilla käytössä. Kaupan ala tulee tässä vähän jäljessä”, Lepistö toteaa.
Lue myös: Miksi saavutettavuus kannattaa?
Saavutettavuus on yritykselle merkittävä kilpailuetu – valmistaudu lain muutoksiin jo hyvissä ajoin
Saavutettavuusvaatimukset ulottuvat myös verkkokauppoihin kesäkuusta 2025 lähtien