alkoholi

Kaupan liiton lausunto hallituksen esityksestä laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta

Esityksessä miedon oluen alennettua verotasoa ehdotetaan nostettavaksi siten, että alennettua olutveroa kannettaisiin jatkossa kaikista yli 0,5 mutta enintään 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävistä oluista. Nykyisellään alennetun olutveron taso on 2,8 tilavuusprosentissa alkoholia. Ehdotetulla muutoksella tavoitellaan kulutuksen siirtämistä vahvemmasta oluesta miedompaan olueen, jolloin kokonaiskulutus vähenisi. Kaupan liitto kannattaa ja pitää perusteltuna esityksen mukaista ehdotusta miedon oluen alennetun … Lue lisää

Kaupan liiton lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta

Esitysluonnoksessa miedon oluen alennettua verotasoa ehdotetaan nostettavaksi siten, että alennettua olutveroa kannettaisiin jatkossa kaikista yli 0,5 mutta enintään 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävistä oluista. Kaupan liiton mukaan esitysluonnoksen mukaiset alkoholiveron korotukset eivät ole perusteltuja, eivätkä ohjaisi kulutusta mietoihin juomiin esitysluonnoksessa arvoidulla tavalla. Myynnin kasvu on viime aikoina ollut suurinta nimenomaan alkoholittomien ja vain vähän alkoholia sisältävien … Lue lisää

Kauppa ei ole vain vaatimassa

Taavi Heikkilä
Vaalien alla harva kehuu vanhaa hallitusta. Minä haluan sen tehdä, sillä tunnetuista vastoinkäymisistään huolimatta hallitus sai paljon hyvää aikaa. Sääntelyn purkuaallossa esimerkiksi kaupan aukiolot vapautettiin ja ruokakaupoille sallittiin alkoholin myynti entistä laajemmin.

Alkoholisääntelyn uudistuksia pitää jatkaa seuraavalla hallituskaudella

Elinkeinoelämän yhteisenä tavoitteena on kuluttajalähtöisen, myönteistä kehitystä edistävän alkoholikulttuurin vahvistaminen ja tervettä kilpailua vääristävän Alkon monopoliaseman purkaminen. Valviran juuri valmistunut alkoholin myyntitilasto osoittaa, että vuonna 2018 voimaantulleen uuden alkoholilain vaikutukset ovat hyvin maltilliset. Alkoholin myynti ei kasvanut litroissa mitattuna lainkaan.

Monopolien aika on ohi

Mari Kiviniemi
Ei tarvitse olla taloustieteilijä tietääkseen, että monopoleilla on millä tahansa toimialalla toimiessaan kielteisiä vaikutuksia. Ne luovat talouteen tehottomuutta, lisäävät kustannuksia ja nostavat kuluttajahintoja. Yksinoikeutta on pidetty perusteltuna ainoastaan silloin, kun monopolilla on pyritty vaikuttamaan johonkin yhteiskunnallisesti merkittäväksi katsottuun tavoitteeseen, kuten ihmisten terveyden edistämiseen tai perustarpeiden täyttämiseen. Kun maailma on muuttunut, ovat perusteet monopoleille kuitenkin ennemmin … Lue lisää

Alkoholipolitiikka kaipaa päivitystä

Kari Luoto
Uusi alkoholilaki on vähittäiskaupan osalta ollut voimassa pian vuoden. Uudistuksen vaikutuksia on seurattu tiiviisti, ja keskustelu käynyt välillä kiivaanakin. Arjessa suurta dramatiikkaa ei kuitenkaan ole nähty. Keskiolut on edelleen kuluttajien ylivoimainen suosikki: A‑oluen osuus kaupassa myytävästä oluesta on alle 10 prosenttia. Näkyvin muutos kaupan hyllyillä on ollut perinteisen lonkeron tulo valikoimiin sekä erikoisoluiden ja alkoholittomien oluiden … Lue lisää

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi