black friday

Vastuullisuus vaatii rohkeita tekoja

Jannica Nyman
Lähestyvä Black Friday, Black Week tai oikeastaan musta kuukausi on jo käsillä. Samalla herää väistämättä kysymys: miksi vastuullinen kuluttaminen tuntuu juuri nyt erityisen vaikealta? Entä miten yritykset voivat aidosti tukea kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja jo valmiiksi haastavassa markkinatilanteessa?

Odotukset joulumyynnistä ovat viime vuotta korkeammalla

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut vuosi vuodelta, mutta joulukuu on edelleen sesongin ja koko vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupassa. Marraskuu on verkkokaupan suurta sesonkia ennen kaikkea pitkäksi venähtäneen Black Friday -kampanjoinnin vuoksi, mutta joulukuu on fyysisten myymälöiden juhlaa. Tänä vuonna joulukaupan myyntiodotukset ovat viime vuotta positiivisemmat.

Black Friday käynnistää joulusesongin – kaupassa asiointi kannattaa jaksottaa koko joulunalusajalle

Joulukaupan käynnistää perinteiseen tapaan marraskuun viimeinen perjantai, Black Friday. Moni suomalainen kaupan yritys on ottanut varaslähdön kampanjaan ja pidentänyt mustan perjantain viikon pituiseksi kampanjaksi. Tämä auttaa osaltaan tasaamaan asiakasmääriä vallitsevassa pandemiatilanteessa. Kauppa kannustaa asiakkaita jaksottamaan joulunajan hankinnat mahdollisimman tasaisesti ruuhkien välttämiseksi ja koronan leviämisen ehkäisemiseksi.

Tulossa kaikkien aikojen digijoulu

Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronavuoden aikana. Alkavan sesongin kannalta on kutenkin rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.

Joulukaupan eurot kerätään joulukuussa, vaikka Black Friday kasvattaa marraskuun myyntiä

Joulukauppa keskittyy lähes täysin joulukuulle, vaikka aivan viime vuosina vähittäiskaupan liikevaihdossa marraskuun merkitys on alkanut hieman kasvaa Black Friday -kampanjoiden myötä. Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänäkin vuonna selvästi, siitä huolimatta, että aivan viime vuosien kasvuluvut eivät olekaan enää yltäneet aikaisemmalle tasolle.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi