Euroopan komissio

Yritysvastuusääntely etenee, mihin yritysten kannattaa varautua?

Yritysvastuuta ja yritysten kestävää toimintaa ohjataan enenevästi lainsäädännöllä. Helmikuun lopussa EU-komissio julkaisi direktiiviehdotuksen yritysten kestävää toimintaa koskevasta huolellisuusvelvoitteesta, ja lainsäädännön tarvetta on pohdittu myös kansallisesti. Vaikka prosessi on vasta alkuvaiheessa, kannattaa yritysten arvioida jo hyvissä ajoin, miten lainsäädäntö heijastuu omaan toimintaympäristöön. Webinaarissa perehdytään komission ehdotuksen keskeiseen sisältöön, kerrotaan Kaupan liiton linjauksista ja tavoitteista, ja arvioidaan … Lue lisää

Eurooppalainen yritysvastuusääntely otti askeleen eteenpäin

Tuore ehdotus yritysvastuudirektiiviksi sisältää ihmisoikeuksia ja ympäristöä koskevat huolellisuusvelvoitteet sisämarkkinoilla toimiville yrityksille, jotka ylittävät komission asettamat kynnysarvot. Ehdotuksen mukaan yritysten on kaikessa toiminnassaan ja rajoitetusti myös arvoketjuissaan tunnistettava mahdolliset ihmisoikeuksiin ja ympäristöön kohdistuvat haittavaikutukset ja tähdättävä niiden ehkäisemiseen. Vaikka sääntely sitoisi suoraan vain suuria toimijoita, on sillä vaikutusta myös pienempiin kaupan alan yrityksiin.

EU-komissio sivuuttamassa kansallisen päätäntävallan ilmastotyössä  

Kaupan liitto on yhteistyökumppaneidensa kanssa huolissaan siitä, että EU-komissio on viemässä jäsenmailtaan valtaa ilmastoasioissa. Suomen pitää saada hyödyntää kansallisia vahvuuksiaan tavoitellessaan hiilineutraalisuutta ja käyttää toimenpiteistä päätettäessä omaa päätösvaltaansa, painottavat Kaupan liitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa sekä kiinteistöalan yhteistyöjärjestö RAKLI*.  

Elinkeinoelämä vetoaa laajalla rintamalla markkinapaikkojen sääntelyyn Euroopassa

Jopa kolmekymmentä eurooppalaista elinkeinoelämän organisaatiota ja kansalaisjärjestöä ovat laatineet vetoomuskirjeen EU:n päätöksentekijöille verkon markkinapaikkojen sääntelystä. Vetoomuksen allekirjoittaneet tahot edustavat teollisuutta, kaupan alaa, ympäristötoimijoita  ja kuluttajia. Kaupan alan kannalta on tärkeää, että markkinapaikat tunnistavat niitä käyttävät kauppiaat ja puuttuvat tehokkaasti vaarallisten tai muutoin laittomien tavaroiden ja palveluiden myyntiin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi