kansainvälinen kauppa

Kohti kestävää ja kilpailukykyistä kauppaa

Kari Luoto
Kaupan liiton uusi strategia rakentaa kilpailukykyistä toimintaympäristöä kaupan alan yrityksille. Tavoite ei ole pelkästään kansallinen, vaan liittyy laajempaan kansainväliseen kilpailuun. Alkavana vuonna vaikutamme tiiviisti hallituksen puoliväliriiheen, vuoden lopulla katse siirtyy jo seuraaviin eduskuntavaaleihin. Mukaan mahtuu runsaasti muitakin tärkeitä etappeja.

Tulevaisuusselonteko tähtää myös kansainvälisesti menestyvään kauppaan

Hannu Krook
Antti-Jussi Tiitola (1936-2021) oli visionääri. Titan-jääkiekkomailoista tunnettu Tiitola näki kaukaloiden tulevaisuuden jo vuonna 1984: komposiittimailat. Pelaajat ja rahoittajat eivät vielä tuolloin innostuneet insinöörin visiosta. Komposiittimailat olivat kevyempiä, mutta samalla kalliimpia ja herkkiä hajoamaan sivuttaisissa iskuissa. Kehityskulku oli lopulta kuitenkin väistämätön, ja tällä hetkellä puumailoilla ei pelata kuin pipolätkää.

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi