Kuluttajansuojalainsäädäntöön esitetään uudistuksia monelta eri taholta. Kotimaisen kaupan näkökulmasta säännösten tiukentamiselle ei kuitenkaan ole tarvetta. Nk. kolmansista maista – esimerkiksi Kiinasta – tuleva etäkauppa saa lisää kilpailuetua, mikäli sääntely EU:n sisämarkkinoilla tai kansallisesti kiristyy.
Kaupan liiton lokakuussa julkaiseman tutkimuksen mukaan z-sukupolvi eli alle 25-vuotiaat ovat usein muita tyytymättömämpiä kivijalkakaupan palveluihin. Esimerkiksi asiakastyytyväisyys moniin Suomessa toimiviin kansainvälisiin pikamuotiketjuihin jäi alle kuluttajapalveluiden keskitason. Varsinkin niiden hintakilpailukykyä pidettiin usein heikohkona, vaikka juuri pikamuotiketjut kilpailevat nopeasti vaihtuvien mallistojen lisäksi hinnalla.
Eurooppalaisia kaupan alan yrityksiä edustava organisaatio Ecommerce Europe on julkistanut toiveensa ja suosituksensa keväällä valittaville uusille europarlamentaarikoille.
Statistan Digital Market Outlookin mukaan Yhdysvalloissa on 259 miljoonaa B2C-verkkokaupan asiakasta. Jokaisen heistä arvioidaan käyttävän ostoksiinsa noin 1952 dollaria vuonna 2018.
EU-parlamentin elintarvikeketjun kauppatapoja koskeva direktiiviesitys voisi toteutuessaan aiheuttaa paljon haittaa kuluttajille. Parlamentin maatalousvaliokunnan mietintöä ei tulisi hyväksyä parlamentin valtuutukseksi trilogineuvotteluihin, vaan se pitäisi ottaa kuluvan viikon täysistunnossa äänestykseen, toteavat Kaupan liitto ja Kuluttajaliitto.
Euroopan unionin neuvoston maatalouden erityiskomitea pääsi kokouksessaan 1.10. yhteisymmärrykseen elintarvikeketjun kauppatapoja koskevasta ns. UTP-direktiivistä. Se valtuutti puheenjohtajamaan aloittamaan trilogi-neuvottelut komission ja parlamentin kanssa heti, kun parlamentti vahvistaa oman kantansa.
Kaupan liitto on pettynyt siihen, ettei hallitus päättänyt budjettineuvotteluissaan käynnistää valmistelua lakimuutoksesta, jolla poistettaisiin verovapaus vähäarvoisten tavaroiden maahantuonnilta. Hallituksen passiivinen linja asettaa suomalaisen ja ulkomaisen kaupan eriarvoiseen asemaan.
Tuoreen tutkimuksen mukaan maailman suosituimmat digitaaliset kaupankäyntialustat ovat vauhdittaneet merkittävästi kaupan alan kehitystä. Asiantuntijoiden mukaan suomalaisen kaupan on lähdettävä mukaan ketterästi asiakas keskiössä, jotta emme putoa kyydistä.
Kaupan alan sääntelyssä on tekijöitä, joiden vuoksi ulkomainen verkkokauppa saa merkittävää kilpailuetua suomalaiseen kauppaan verrattuna. Myös kuluttajaturvallisuuden ja kierrätysvaatimusten osalta EU:n ulkopuoliset maat hyötyvät unionin maiden kustannuksella. Nykyisen ja tulevan hallituksen tulisi varmistaa, että kansallinen ja EU-sääntely yhdessä takaavat tasavertaiset kilpailumahdollisuudet Suomessa toimiville kaupan alan yrityksille.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.