kansainvälinen kilpailu

Hallitusohjelmaan kaavaillusta muovipakkausverosta olisi merkittävää kilpailuhaittaa suomalaisyrityksille

Suomalainen kauppa toimii jo nyt vastuullisesti muovin vähentämiseksi, ja uusi muovipakkausvero asettaisi sen entistä eriarvoisempaan asemaan kansainvälisen verkkokaupan kanssa. Kaupan liiton johtava asiantuntija Marja Ola peräänkuuluttaakin panostamista EU:n sisämarkkinoiden toimivuuteen ja pitkäjänteiseen ympäristöpolitiikkaan kiertotalouden edistämiseksi.

Eurovaalit käyty – luotain edelleen sisämarkkinoissa sekä yhdenvertaisissa kilpailuedellytyksissä

Eurovaalituloksia ihmeteltiin viime sunnuntaina. Niin suomalaista kuin eurooppalaista kauppaa vaalien lopputulos kiinnostaa. Kaupan ala nimittäin tarjoaa EU:n alueella noin 29 miljoona työpaikkaa – eli joka seitsemäs eurooppalainen on alalla töissä. Ei ole yhdentekevää, miten kovassa kansainvälisessä kilpailussa painiskelevaa alaa säädellään.

Kaupan liitto: Eurooppalaisen kaupan kilpailukyvystä huolehdittava

Kaupan liitto on julkaissut tavoitteensa kevään europarlamenttivaaleihin. Eurooppalaisen kaupan alan toimintaedellytyksistä on huolehdittava kasvavassa kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan liiton mielestä EU:n ulkopuolisia yrityksiä pitää koskea samat säännöt kuin sisämarkkinoillakin toimivia kaupan yrityksiä, sekä digitaalisesti että kivijalassa.

Kaupan liitto, PAM, EK ja SAK vaativat: Suomalaisyrityksiä syrjivä maahantuotujen vähäarvoisten tavaroiden verovapaus poistettava viipymättä

EU:n ulkopuolelta myytyjen tuotteiden verotus asettaa suomalaiset yritykset epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolisiin yrityksiin. Kaupan liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK vaativat, että EU:n ulkopuolisilta verkkokaupoilta on poistettava kilpailua vääristävä veroetu viivyttelemättä.

Tietoisku: Amazon kasvaa pitkäjänteisesti

Statista kertoo, että verkkokauppajätti Amazon on jo pitkään sijoittanut suurimman osan tuotoistaan takaisin yritystoimintaan. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Amazonin nettovoitto tosin kasvoi yli kolminkertaiseksi. Vuoden 2017 tulos oli 3,03 miljardia dollaria, mutta vuonna 2018 kirstuihin kilahti jo 10,07 miljardia dollaria. Kyseessä on Amazonin tähän mennessä suurin vuotuinen voitto.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi