kansainvälinen verkkokauppa
Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.
Tämän viikon tiistain Digikauppa kasvaa ja kansainvälistyy -tilaisuus 17.3.2020 on päätetty vallitsevan tilanteen vuoksi varotoimenpiteenä siirtää. Pahoittelemme peruutuksesta johtuvaa haittaa. Ilmoitamme mahdollisimman pian teille tiedon uudesta ajankohdasta. Digikauppa kasvaa ja …
Lue lisää
Yhdenvertaisten kilpailuedellytysten merkitys nousee vahvasti esille tänään julkaistussa Euroopan komission työohjelmassa vuodelle 2020. Kaupan liitto pitää erinomaisena, että komissio näyttää lopulta tarttuvan alustatalouteen liittyviin epäkohtiin myös tavarakaupan osalta. Myös kaupan alalle tärkeät ilmasto- ja kiertotalouspyrkimykset saavat työohjelmassa laajaa huomiota.
Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.
YK:n alaisen Maailman postiliiton (Universal Postal Union, UPU) kolmas välikongressi järjestetään Genevessä 24.–26.9.2019. Kongressissa käsitellään vaihtoehtoja uudeksi päätemaksujärjestelmäksi tavaraa sisältävien ja isokokoisten kirjeiden osalta. Kaupan liitto on monien eurooppalaisten järjestöjen tapaan allekirjoittanut kannanoton, jolla ajetaan parannuksia eurooppalaisen kaupan kilpailukykyyn päätemaksujärjestelmää muuttamalla.
Mikko Helander
Uusi Euroopan parlamentti on valittu. Vaalianalyysejä on yhdistänyt vaikeus analysoida vaalitulosta. Kuka todella voitti, kuka hävisi?
Maailman postiliiton aasialaisia verkkokauppoja suosiviin päätemaksuihin saattaa olla tulossa muutoksia lähivuosina. Uusista maksuperusteista päätetään syksyllä.
Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.
Suomessa Posti joutuu toimittamaan ulkomailta tilatut verkkokauppaostokset perille hinnalla, joka ei vastaa todellisia jakelukustannuksia. Maailman postiliiton (UPU) mm. Kiinaa suosivien päätemaksujen takia suomalaiset verkkokaupat ovat epäreilussa kilpailutilanteessa.
Verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan. Vuonna 2018 suomalaisten digiostokset kasvoivat noin kuusi prosenttia, ja kasvun ennakoidaan vahvistuvan – erityisesti mobiilissa. Kaupan liitto on huolissaan siitä, että esimerkiksi kiinalaiselta verkkokaupalta ei edellytetä samoja sääntöjä kuin EU:ssa toimivalta kaupalta.