kuluttajakäyttäytyminen

Lahjojen antaminen tekoälyn aikakaudella – mikä muuttuu?

Elina Närvänen
Joululahjat ovat paljon enemmän kuin vain esineitä: ne kietoutuvat sosiaalisiin suhteisiin, kulttuurisiin odotuksiin ja antajan omaan identiteettiin. Vaikka ostotavat ja tuotteet muuttuvat, lahjan antamisen merkitys säilyy. Tässä blogissa pureudun lahjojen monimutkaisiin dynamiikkoihin ja pohdimme, miten tekoäly voi tulevaisuudessa muuttaa lahjan antamisen kokemusta – ja mitä siitä seuraa ihmisille ja kaupan alalle.

Analyysi: Pimeät käytännöt vääristävät kuluttajakäyttäytymistä ja kilpailua

Jussi Nyrhinen
Suomen kuluttaja-asiamies on mukana Euroopan komission käynnistämässä tutkinnassa, jossa selvitetään, käyttääkö verkkokauppa Temu lainvastaisia keinoja harhauttaakseen ja painostaakseen kuluttajia tekemään ostoksia puutteellisen tiedon varassa. Näihin keinoihin viitataan pimeinä käytäntöinä tai pimeinä suunnittelumalleina, jotka ovat verkkosivustojen tai sovellusten käyttöliittymien ominaisuuksia, joilla saadaan kuluttajat poikkeamaan alkuperäisistä aikomuksistaan tai toimimaan oman etunsa vastaisesti. Verkkokauppojen pimeät käytännöt voivat altistaa kuluttajia impulssiostoille ja ostosriippuvuudelle.

Analyysi: Teknologian ja kuluttajakäyttäytymisen muutos on väistämätöntä 

Ulla Pöllänen
Kaupan ala on kokemassa suurta muutosta, jossa erityisesti teknologian kehitys ja kuluttajien muuttuvat odotukset muovaavat tulevaisuuden suuntaa. Näiden haasteiden ja mahdollisuuksien tarkastelu on keskiössä Vähittäiskaupan Tutkimussäätiön Kaupan tutkimuspäivässä, joka kokoaa yhteen alan asiantuntijat ja toimijat jakamaan näkemyksiä ja etsimään ratkaisuja. 

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi