kuluttaminen

Vastuullisuus vaatii rohkeita tekoja

Jannica Nyman
Lähestyvä Black Friday, Black Week tai oikeastaan musta kuukausi on jo käsillä. Samalla herää väistämättä kysymys: miksi vastuullinen kuluttaminen tuntuu juuri nyt erityisen vaikealta? Entä miten yritykset voivat aidosti tukea kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja jo valmiiksi haastavassa markkinatilanteessa?

Analyysi: Vastuullisuusasenteet vahvistuvat digikaupan edelläkävijöillä − Entä sitten?

Jaana Kurjenoja
Niin sanotut digiostamisen edelläkävijät tulevat muuttamaan ostamisen ja kuluttamisen tapoja ja koko kaupan markkinaa. Siksi yrityksissä on hyvä ymmärtää heidän asenteitaan, ja valmistauduttava vastaamaan niiden realisoitumiseen käytännön toiminnassa. Yksittäisille yrityksille kyse voi olla kilpailuedusta.

Koronapandemia näkyy kulutusvalinnoissa maailmalla

Vähittäiskauppaa on siirtynyt vauhdilla verkkoon, kun pyrkimykset estää koronaviruksen leviäminen ovat sulkeneet ihmiset koteihinsa maailmanlaajuisesti. Koteihin tilataan kaupoista nyt ennätysmääriä ruokaa ja muita päivittäistavaroita samalla kun erikoiskaupan tuotteiden myynti putoaa jyrkästi. Kaupan liiton tuoreesta selvityksestä ilmenee myös, että epidemia saa kuluttajat tekemään epäterveellisempiä valintoja.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi