Nuoret muuttavat kaupan ja palvelujen rakenteita ja ovat edelläkävijöitä, mutta yli 55-vuotiailla on ostovoimaa. Mitä paremmin ikääntyviä kuluttajia ymmärretään, sitä paremmin voimme toimia myös kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan tutkimuspäivässä pureuduttiin yli 55-vuotiaiden kuluttajien asenteisiin, arvoihin ja ostokäyttäytymiseen.
Jotta kauppa osaisi palvella ikääntyviä asiakkaita, sen pitää tuntea heidät. Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö onkin päättänyt kerätä aineistoa kuluttajakyselyllä nimenomaan ikääntyvien asiakkaiden kulutustottumuksista, asenteista ja arvoista.
Toista kertaa toteutetun palvelualojen maineindeksin mukaan teollisuuden maine on edelleen kuluttajapalveluita parempi. Ainoastaan vähittäiskauppa nousee teollisuusalojen tasolle ja selvästi keskiarvoa paremmaksi. Erityisesti kaupan ympäristömaine ja maine uudistuvana alana paranivat kahden vuoden takaisesta. Kuluttajien omissa vastuullisuusasenteissa pääkaupunkiseutu erottuu muusta maasta.
Kyläkauppa on kokoaan suurempi ja tärkeämpi palvelujen solmukohta. Se on keskeinen osa kyläyhteisöä toimien paitsi ruokakauppana, myös esimerkiksi paketti- ja lääkejakelijana.
Suomessa on jäljellä enää noin 220 kyläkauppaa. Niiden asemaa koetetaan nyt helpottaa kokeilulla, jonka aikana päivittäistavaroita myyvät kyläkaupat voivat hakea toimintaansa tukea. Kokeilu kestää vuoteen 2021 asti.
Moninkertainen verokiila rasittaa kaikkea palvelutyötä ja siihen liittyviä tuotteita kaupan lihatiskiltä digitaalisten alustojen suunnitteluun. Mistä verokiilassa on kyse – ja mitä sille pitäisi tehdä?
Ohjeluonnos käsittelee myytyjen palvelujen ulkomaankaupan arvonlisäverotusta keskittyen erityisesti myyntimaasäännöksiin. Ohjeluonnoksella on tarkoitus päivittää vuonna 2010 annettua palvelujen ulkomaankaupan arvonlisäverotusta käsittelevää ohjetta.
Palveluiden asiakastyytyväisyydessä on suuria eroja ikäryhmien välillä. Alle 35-vuotiaiden asiakastyytyväisyys jää jälkeen yli viisikymppisistä lähes alalla kuin alalla. Kaupan aloista asiakkaat arvostavat päivittäistavarakaupan laatua, mutta suhteellinen hintakokemus on heikompi. Kaiken kaikkiaan asiakastyytyväisyys on korkeimmillaan terveyspalveluissa, hotelleissa ja päivittäistavarakaupassa.
Kaupan liitto on tyytyväinen valtiovarainministeriön budjettiehdotukseen olla kiristämättä työn verotusta. Ehdotus ei kuitenkaan ole riittävä. Se ei ratkaise palvelutyöhön kasautuvan verotuksen rakenteellista ongelmaa, jossa moninkertainen verokiila nostaa työn ja palvelujen hintaa, mutta leikkaa suomalaisten ostovoimaa.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.