Tutkimukset

Analyysi: Muutoksia Euroopan ja Suomen verkkokauppamarkkinoilla? SHEIN ja Temu haastavat Amazonia

Jaana Kurjenoja
Shein ja Temu ovat vallanneet digikaupan markkinoita läntisiltä jäteiltä, Amazonilta ja eBaylta niin USA:ssa kuin Euroopassakin. Myös Suomessa Sheinin ja Temu:n verkkokaupat ovat lisänneet käyttäjämääriä samalla, kun Amazonin, eBayn ja Aliexpressin alustat ovat niitä menettäneet. Temu:n mobiiliappista on tullut Suomen ladatuin ostossovellus.

Analyysi: Työllisten vaihtuvuus kaupan alalla kasvoi merkittävästi vuonna 2022

Heidi Lauttamäki
Työntekijöiden liikkuvuus kaupan alalla lisääntyi merkittävästi vuonna 2022. Uusia alalle tulijoita sekä poislähtijöitä oli ennätysmäärä, käy ilmi Kaupan liiton ekonomisti Heidi Lauttamäen koostamasta analyysista. Syitä kokonaisvaihtuvuuden kasvulle voi löytää pandemiasta sekä kaupan alan vahvasta työllisyyskehityksestä.

Analyysi: Digikuluttaja alamaissa − nousivatko vierailut verkkokaupassa alkuvuonna?

Jaana Kurjenoja
Viime vuonna suomalaisten verkko-ostaminen kutistui – ensimmäistä kertaa vuodesta 2010 alkaneen seurannan mukaan. Erityisen paljon romahtivat ostokset kotimaisista verkkokaupoista samalla, kun ostokset ulkomailta hieman kasvoivat. Miltä kehitys näyttää nyt, kun vuoden 2023 ensimmäinen puolisko on pian takanapäin? Pääekonomisti Jaana Kurjenoja käy analyysissaan läpi verkkovierailujen kehitystä kauppojen verkkosivuille.

Kaupan vastuullisuuskysely syventyi erityisesti sosiaaliseen vastuuseen – vastaukset viestivät myös laajemmin vastuullisuustyön haasteista ja mahdollisuuksista

Kaupan liitossa tänä keväänä ensimmäistä kertaa toteutettu Kaupan vastuullisuuskysely pureutui erityisesti sosiaalisen vastuun kysymyksiin. 63 kaupan eri toimialoja edustavaa yritystä antoi liitolle arvokasta tietoa vastuullisuustyöstään. Kattavia toimialatasoisia johtopäätöksiä vastausten perusteella ei voi tehdä, mutta yritysten vastaukset ja näkemykset antavat kuitenkin kiinnostavan, ajankohtaisen poiminnon kaupan alan vastuullisuustekemisestä ja myös arjen haasteista. Liitossa tietoa hyödynnetään niin konkreettisessa toiminnan suunnittelussa kuin viestinnässä ja keskusteluissa sidosryhmien kanssa.

Analyysi: Kasvava maahanmuutto nostaa ulkomaalaisten työllisten osuutta myös kaupan alalla

Heidi Lauttamäki
Samaan aikaan kun maahanmuuttajien määrä Suomessa on lähes kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana, on myös kaupan alan ulkomaalaisten työllisten osuus kaikista kaupan työllisistä lähes kaksinkertaistunut. Kauppa tarvitsee työllisiä, ja maahanmuuttajien määrä onkin kasvanut kaupan alalla lähes jokaisella hyvinvointialueella viimeisen 15 vuoden aikana. Viime vuonna Suomeen muutti enemmän maahanmuuttajia kuin mitä Suomeen syntyi lapsia.

Kotimaisen verkko-ostamisen kasvu katkesi – digiostaminen on muutoksessa

Yli 10 vuotta jatkunut kotimaisen verkkokaupan kasvu katkesi viime vuonna samalla, kun ostokset muista EU-maista kasvoivat. Kaiken kaikkiaan suomalaisten verkko-ostokset kutistuivat noin kuusi prosenttia edellisvuodesta. Vaikka pandemian tuoma ylimääräinen kasvusysäys on nyt väistynyt, verkko-ostoksia tehtiin silti kolmanneksen enemmän kuin ennen pandemiaa. Verkko-ostamisen yleistyttyä tuotepalautusten määrä on lisääntynyt.

Kaupan myynti kutistuu – myös kannustinloukut aiheuttavat päänvaivaa

Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan myynnin määrä* putoaa tänä vuonna noin kaksi prosenttia, ja euromääräisen liikevaihdon kasvu nojaa pelkästään kustannusten ja hintojen nousuun. Kustannuskilpailu alalla kiihtyy ja työllisten määrä vähenee. Kiivas kustannuskilpailu ei kuitenkaan edistä alan kehittämistä kansainvälisessä kilpailuympäristössä, kun myös pula osaavasta työvoimasta vaivaa. Koko kansantalouden – myös kaupan – kasvun kannalta tulevan hallituksen on tärkeää turvata osaavan työvoiman saatavuus.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi