vastuullisuus

Tutkimus: Suomalaiset pitävät päivittäistavarakauppaa vastuullisimpana toimialana

Suomalaiset ovat jälleen arvioineet päivittäistavarakaupan parhaiten yhteiskuntavastuuta kantavaksi toimialaksi. Päivittäistavarakaupan kärkisija on säilynyt jo 11 vuoden ajan. Eniten koheni arvio alan verojen maksusta oikeudenmukaisesti kotimaahan. Ympäristö- ja ilmastovastuun sekä tuotteiden ja palveluiden laadun osalta sijoitus nousi yhdellä sijalla.

R-kioski sähkönsäästötalkoissa: Kylmälaitteisiin ovia, kioskeihin led-valot, lauhdelämpö käyttöön

R-kioskeissa on ryhdytty tuumasta toimeen energian säästämiseksi. Viime vuosien aikana kylmälaitteisiin on asennettu ovia ja laitteissa on pyritty suosimaan keskuskoneellisia ratkaisuja. Seuraavaksi kioskeissa siirrytään pelkästään led-valojen käyttöön. Uusimmassa R-kioskissa puolestaan kylmälaitteiden lauhdelämpö hyödynnetään ilman ja veden lämmittämiseen. Kolmessa vuodessa energian kulutuksesta on nipistetty 20 prosenttia ja sama säästötavoite jatkuu.  

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa palkkasi 100 erityistukea tarvitsevaa nuorta kesätöihin: "Kaikki työkykyiset tarvitaan töihin"  

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa palkkasi viime kesänä kesätöihin 100 erityistukea tarvitsevaa nuorta. Teko sai valtakunnallisen Vuoden kesätyökäytäntö -kunniamaininnan osana Vastuullinen kesäduuni -kampanjaa. Henkilöstöjohtaja Mika-Jussi Mononen on tyytyväinen, sillä työnantajan näkökulmasta erityisnuorten rekrytointi ehdottomasti antaa enemmän kuin ottaa.    

Balmuir kokeili innovatiivista käsidesiratkaisua Future Touchless Shop -hankkeessa

Lifestyle-liike Balmuir Brand Store Helsinki on mukana Haaga-Helian ja Metropolian Future Touchless Shop -hankkeessa, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia vähittäiskaupan konsepteja sekä terveysturvallista ostamista kivijalkaliikkeissä. Balmuir kokeili uudenlaista käsidesifiointilaitetta ja nano-otsonivettä sisältävää puhdistussuihketta.  

Kirjauksia kestävästä kaupasta

Pia Pere-Vanhanen
Tehdäänkö teillä vastuullisuustyötä pienen porukan ponnistuksena vai koko talon voimin ja yhdessä sidosryhmien kanssa? Saako asiakkaanne sopivasti ja oikea-aikaisesti vastuullisuustietoa ostopolun eri vaiheissa? Regulaatiotsunami on liikkeellä, miten olette varautuneet? Kestävän kehityksen moniulotteiset näkökulmat ja kiperätkin kysymykset olivat agendalla Kaupan liiton ja Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Kestävä kauppa -tapahtumassa 21. syyskuuta.  

Analyysi: Vastuullisuusasenteet vahvistuvat digikaupan edelläkävijöillä − Entä sitten?

Jaana Kurjenoja
Niin sanotut digiostamisen edelläkävijät tulevat muuttamaan ostamisen ja kuluttamisen tapoja ja koko kaupan markkinaa. Siksi yrityksissä on hyvä ymmärtää heidän asenteitaan, ja valmistauduttava vastaamaan niiden realisoitumiseen käytännön toiminnassa. Yksittäisille yrityksille kyse voi olla kilpailuedusta.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi