Vastuullisuuden olennaisuusanalyysi vahvistaa: Kaupalle olennaisten vastuullisuusteemojen kirjo on hyvin laaja
Millaisia teemoja pidetään tärkeinä kaupan vastuullisuustyössä? Entä mitä Kaupan liiton sidosryhmät odottavat liiton vastuullisuustyöltä? Kaupan liitto toteutti syyskauden aikana vastuullisuuden olennaisuusanalyysin sidosryhmiään kuullen, strategiauudistuksen rinnalla. Tulokset kytketään liiton toiminnan suunnitteluun.
Kaupan liitto toteutti kuluneella syyskaudella laaja-alaisen vastuullisuuden olennaisuusanalyysin yhteistyössä Gaia Consultingin kanssa. Työ tehtiin liiton strategiauudistusprosessin kyljessä, jotta tulokset saadaan kuljetettua luontevalla tavalla myös liiton toiminnan suunnitteluun.
Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen teemat ja niiden edistäminen ovat kuuluneet liiton toimintaan jo pitkään. Edellisestä, kevyemmin toteutetusta olennaisuusanalyysistä oli kulunut jo muutama vuosi, joten päivitykselle nähtiin paikkansa. Syvällisen ja ajankohtaisen ymmärryksen alan keskeisistä vastuullisuusteemoista nähdään osaltaan rakentavan perustaa myös liiton asiantuntijatyölle.
Päätavoitteena vastuullisuusanalyysissä oli määritellä Kaupan liiton vastuullisuustyön merkittävimmät painopisteet keskeisimpien sidosryhmien näkemykset huomioiden. Työvaiheisiin liittyi mm. tausta-aineistojen analysointi, Kaupan liiton vastuullisuusvaliokunnan työpaja, keskeisten sidosryhmien edustajien haastattelut (N=8), sekä sähköisesti toteutettu sidosryhmäkysely merkittävimpien sidosryhmien edustajille (N=108), mukana mm. kaupan alan toimijoita, kansalaisjärjestöjä, elinkeinoelämän järjestöjä, julkisen sektorin toimijoita sekä edustajia tutkimus- ja oppilaitoksista, ammattiliitoista ja mediasta. Työ käynnistyi syyskuussa ja kokonaisuus valmistui marraskuussa 2020.
Kuusi keskeistä kestävän kehityksen tavoitetta, kosketuspinta kaikkiin 17 tavoitteeseen
Haastatteluista ja työpajasta nousi kuusi kaupalle keskeistä YK:n kestävän kehityksen tavoitetta (SDG:t, Sustainable Development Goals): 12 Vastuullista kuluttamista, 8 Ihmisarvoista työtä ja talouskasvua, 13 Ilmastotekoja, 3 Terveyttä ja hyvinvointia, 5 Sukupuolten tasa-arvon sekä 9 Kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja.
Vastauksissa painotettiin kuitenkin kaupan toimialan vastuullisuuden laaja-alaisuutta ja moniulotteisuutta: toimialan yrityksillä nähtiin olevan kosketuspintaa ja vaikutusta kaikkiin 17 kestävän kehityksen päätavoitteeseen.
Ilmastonmuutos tärkein muutosvoima, kiertotalous kakkosena
Ilmastonmuutosta pidettiin Kaupan liiton sidosryhmien parissa selkeästi tärkeimpänä muutosvoimana, joka tulee huomioida kaupan alan vastuullisuustyössä. Peräti 83 % vastaajista näki sen kuuluvan kolmen tärkeimmän muutosvoiman joukkoon.
Muita vastaajien tärkeinä pitämiä, kyselyssä tiedusteltuja muutosvoimia olivat kiertotalouden mahdollisuuksien kasvu sekä luonnon monimuotoisuuden hupeneminen, joskin ero kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin ja digitalisaatioon nähtiin varsin pieneksi. Lisäksi vastaajat korostivat kommenteissaan ihmisoikeuksien toteutumisen tärkeyttä tuotantoketjussa, lähituotannon merkitystä sekä muutosvoimien vahvaa keskinäistä riippuvuutta.
Odotukset kaupan alalle laaja-alaisia
Vastuullisuuden olennaisuusanalyysissa syvennyttiin teema-alueina henkilöstöön, asiakkaisiin, ympäristöön sekä talouteen ja yhteiskuntaan. Sähköisesti toteutetun sidosryhmäkyselyn vastauksissa painottuivat hienokseltaan ympäristö- ja asiakasvastuiden merkitys, mutta yleisesti ottaen suurin osa kyselyn vastuullisuusteemoista arvotettiin tärkeiksi tai erittäin tärkeiksi. Myös erot eri teemojen välillä jäivät melko pieniksi.
Tämä viestii siitä, että kyselyyn oli onnistuttu nostamaan sidosryhmille tärkeitä vastuullisuusteemoja, toisaalta myös sidosryhmien laaja-alaisista vastuullisuusodotuksista kaupan alalle.
Keskeisimmät vastuullisuusteemat koettiin tärkeiksi riippumatta sidosryhmän suhteesta kaupan alaan.
Sidosryhmien vastauksista eriteltiin olennaisia vastuullisuusteemoja (ks. kuvan uloin kehä), joita pidettiin yhteiskunnallisesti merkittävimpinä teemoina, ikään kuin vastuullisuuden ”keihäänkärkinä”.
Keskimmäiselle kehälle nousi tärkeinä pidettyjä vaatimustenmukaisuustekijöitä, joiden odotetaan olevan kunnossa ja joiden huomioimista myös edellytetään.
Lisäksi analyysissä hahmottui melko tärkeitä teemoja (ks. kuvan sisin kehä), joka eivät hahmottuneet olennaisina, mutta jotka osalle sidosryhmistä olivat hyvinkin keskeisiä.
Kaupan liiton rooli vastuullisuuden edistämisessä merkittävä
Kaikki sidosryhmät pitivät Kaupan liiton roolia kaupan alan vastuullisuuden edistämisessä hyvin tärkeänä (ka. 5,1/6). Kaupan vastuullisuusteoista viestimistä ja sitä kautta toimialaymmärryksen vahvistamista pidettiin keskimäärin Kaupan liiton tärkeimpänä keinona vaikuttaa kaupan alan vastuullisuuteen. Myös vastuullisen liiketoiminnan johtamisen työkalujen kehittämistä kaupan alan toimijoiden käyttöön ja käytännön tuen tarjoamista yrityksille arvostettiin korkealle, samoin loppukesästä julkaistun Uusiutuva kauppa 2035 -vähähiilisyystiekartan edistämistä ja aktiivista tiedottamista siihen liittyen. Tärkeinä pidettiin myös ajankohtaisen tutkimustiedon tuottamista liike-elämän ja yhteiskunnan tarpeisiin, sekä työelämän ja työmarkkinoiden monipuolista kehittämistä.
Erot vaihtoehtojen välillä eivät kuitenkaan olleet suuria, ja painotukset vaihtelivat lisäksi jonkin verran sidosryhmien välillä. Kaupan vastuullisuusteoista viestiminen painottui tärkeimpänä keinona kaupan alan toimijoille ja elinkeinoelämän järjestöille, vastuullisen liiketoiminnan johtamisen työkalujen kehittäminen puolestaan muille sidosryhmille.
Kaupan liitto satsaa vastuullisuustyöhön myös jatkossa – olennaisuusanalyysin tulokset hyödyksi arjen työssä
Kaupan liitossa tutustutaan vastuullisuusanalyysin tuloksiin huolellisesti. Tuloksia huomioidaan toiminnan suuntaviivoja ja sisältöjä kehitettäessä.
Liitto jatkaa satsausta vastuullisuusteoista viestimiseen ja toimialaymmärryksen vahvistamiseen. Vastuullisuuden olennaisia teemoja viedään viestinnän sisältöihin ja case-tarinoihin, myös yhdessä oppimisen hengessä.
Liitto jatkaa Uusiutuva kauppa 2035 -vähähiilisyystiekarttatyön edistämistä ensi vuonna. Ilmasto- ja ympäristötyötä jatketaan myös kaupan Green Deal -sopimusten sekä energia– ja materiaalitehokkuussitoumusten puitteissa.
Keskeistä on, että suomalainen toimintaympäristö luo yrityksille mahdollisuuden menestyä. Kaupan liitto tuottaa ajankohtaista tutkimustietoa liike-elämän ja yhteiskunnan tarpeisiin sekä kehittää monipuolisesti työelämää ja työmarkkinoita. Liitto vaikuttaa siihen, että toimijoita ohjaisivat samat säännöt, että verotus olisi kannustavaa ja että toimintaympäristö olisi vakaa ja ennakoitavissa. Ajamme globaalille kaupalle yhtenäisiä, reiluja pelisääntöjä sekä verkkokauppa-alustojen sääntelyä. Teemme työtä työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi, työhön kannustavan kokonaisvaltaisen sosiaaliturvan rakentumiseksi sekä joustavien työnteon muotojen edistämiseksi. Ensi vuonna satsaamme mm. yritysvastuulaki-kysymykseen sekä toimivan kansallisen avoimuusrekisterin luomiseen.
Laajat yhteistyön ja vaikuttamisen kokonaisuudet, kuten erityisesti Kaupan tulevaisuusselonteko, sisältävät vastuullisen kaupan teemoja, ja myös tässä työssä Kaupan liitto on tiiviisti mukana.
Työ turvallisen kaupan ja työympäristön puolesta jatkuu elinkeinoelämän yhteisen koronastrategian sekä kaupan omien toimien puitteissa. Myymälävarkauksien ehkäisemiseen tähtääviä toimenpiteitä jatketaan, esimerkkinä tästä Mun elämä, mun vastuu -kampanjayhteistyö.
Kaupan liitto uskoo, että kestävää kehitystä ja vastuullista toimintaa edistetään ja kehitetään jatkossakin yhteistyöllä. Liitto tarjoaa Kestävän liiketoiminnan johtamisen työkalun erityisesi pk-yrityksien tarpeisiin. Työkalu on avoimesti kaikkien hyödynnettävissä. Toimialayhteistyöllä yritysvastuuverkosto FIBSin kanssa liitto vahvistaa vastuullisuuden koulutus- ja tapahtumatarjontaa jäsenyrityksilleen. Lisäksi liitto työskentelee Vastuullinen työnantaja ja Vastuullinen kesäduuni -kampanjoissa toimiala- ja asiantuntijakumppanina vastuullisuuteen kannustaen.
Pääkuva: 123RF