Kauppa kirii jouluviikolle ja vuodenvaihteeseen odottavin tunnelmin
Joulu on perinteisesti kaupan tärkein myyntikuukausi, ja odotukset joulukaupan onnistumiselle ovat korkealla. Vuodenvaihteen juhlakauden myyntimääriin voivat vaikuttaa kuitenkin monet, vastakkaisiin suuntiin vetävät tekijät, kuten sää, paikallinen koronatilanne ja kuluttajien taloudellinen tilanne. Joulun jälkeisten alennusmyyntien merkitys on viime vuosina alkanut vähentyä.
Joulukaupan odotukset ovat kaksijakoiset sekä kauppojen että kuluttajien näkökulmasta. Korona on jakanut kauppoja voittajiin ja häviäjiin, kun esim. päivittäistavaroiden, kodintekniikan sekä rauta- ja sisustuskaupan kasvu on ollut voimakasta, mutta monet erikois- ja käyttötavarakaupan yritykset ovat olleet vaikeuksissa. Joulukaupasta odottavat pelastusta varmasti monet kirjakaupat, kulta- ja kellokaupat sekä muoti- ja kenkäkaupat.
”Osalla kuluttajista on saattanut kertynyt joulua kohden patoutunutta kulutustarvetta, jolloin rahaa käytetään jouluna reilustikin, mutta toisaalta osa kuluttajista on kokenut kuluvana vuonna lomautuksia ja pahimmillaan jopa irtisanomisia, mikä voi vaikuttaa joulukauppaan miinusmerkkisesti”, pohtii Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Muun muassa Klarnan tilastot kertoivat, että suomalaiset tekivät Black Friday -viikon aikana verkossa jopa 25 prosenttia enemmän ostoksia viime vuoteen verrattuna. Myös Posti kertoi tehneensä kaikkien aikojen pakettiennätyksensä Black Friday -viikolla, kun se käsitteli yhteensä 1,5 miljoonaa pakettia. Posti uskoo ennätyksen rikkoutuvan uudestaan vuoden lopussa. Joulukaupan voidaan nykyään katsoa alkavan Black Friday -kampanjoista, joten tämä voi luvata hyvää koko sesongin myynnistä.
”Toisaalta se voi myös kuvata jo jonkin aikaa näkynyttä kehitystä, jossa joulukauppa aikaistuu marraskuulle, mutta kokonaiskulutus sinällään ei juuri muutu”, Kurjenoja sanoo.
Nordean tuottaman korttiostosdatan perusteella joulukauppa on käynyt viimevuotiseen tapaan joulukuun ensimmäiselle viikolle asti koronasta huolimatta. Nordeasta myös kerrotaan aiempien vuosien korttiostosdatan perusteella, että joulua edeltävällä viikolla 51 tehdään normaalisti eniten korttiostoksia koko vuonna. Toisaalta Osuuspankin korttidatan perusteella joulumyynnissä jäätiin joulukuun ensimmäisellä viikolla vuoden 2019 vauhdista. Muun muassa OP Ryhmän senioriekonomisti Tomi Kortela arvioi Twitterissä, että kohtalaiseen joulumyyntiin on edelleen hyvät edellytykset, mutta kirittävää jäi tuleville viikoille.
Tautitilanne koronan suhteen huonontui Suomessakin marras-joulukuun vaihteessa, ja se voi vaikuttaa ihmisten liikkumiseen ja myyntiin etenkin kivijalkakaupoissa. Lisäksi sää vaikuttaa joulukauppaan tietyillä aloilla, kuten muoti- ja urheiluvälinekaupassa, erittäin voimakkaasti. Kunnon talvisäissä kylpevässä Pohjois-Suomessa talvivarusteet menevät todennäköisesti paremmin kaupaksi kuin lumettomassa Etelä-Suomessa.
Joulun jälkeen ja paikoin jo jouluviikolla käynnistyvät perinteisesti kauppojen alennuskampanjat. Koronavuoden vaikutusta alennuskampanjoiden laajuuteen on kuitenkin vaikea arvioida. Etenkin erikois- ja käyttötavarakaupassa sekä tavarataloissa vuosi on ollut erittäin vaikea. Myös alennusmyyntien vilkkauteen ja aikaistumiseen vaikuttavat paikallinen säätila ja tautitilanne.
”Muutenkin perinteisten, joulun jälkeisten alennusmyyntien merkitys on alkanut hiipua, kun erilaisin kampanjoin kilpaillaan asiakkaista pitkin sesonkia niin verkossa kuin kivijalassakin”, Kurjenoja muistuttaa.