Muotikaupan kevätraportti: vierailut muodin verkkokauppoihin ovat vähentyneet – Zalando pitää pintansa
Pandemian jälkeen muotikaupan asiakkaat ovat siirtyneet takaisin fyysisiin myymälöihin, mutta ilmiö ei välttämättä ole pysyvä. Suomalaisten valmius ja halukkuus ostaa vaatteita ja kenkiä digitaalisesti on selvästi kasvanut. Muodin verkkokaupan pärjääjissä on myös suomalaisia verkkokauppoja.
Vaatteiden ja jalkineiden verkko-ostaminen on Suomessa hyvin hajautunutta. Muodin verkkokauppasivujen käyntimääristä noin 13–15 prosenttia ohjautuu Zalandon sivuille, ja loput hajoavat satoihin eri puolilla maailmaa toimiviin kauppoihin. Kaupan liiton pääekonomistin, Jaana Kurjenojan kokoaman muotikaupan kevätraportin mukaan maaliskuussa Zalandon sivuille ohjautui Suomesta noin kolme miljoonaa sivuvierailua, joka on lähes kolme kertaa enemmän kuin vierailumäärien mukaan toiseksi suosituimmalla muodin verkkokaupalla, boozt.comilla.
Verkkovierailujen määrillä mitattuna Suomen suosituimmat muodin ja urheilumuodin myyjät ovat pitkälti ulkomaisessa omistuksessa. 30 eniten vieraillun verkkokaupan sivuista kuusi on sellaisia, joissa yrityksen pääkonttori on Suomessa.
Verkkokauppojen sivuvierailut eivät tietenkään anna kokonaiskuvaa vaatteiden ja jalkineiden myynnistä Suomessa. Kaksi vuotta sitten Suomen käytetyimmät vaatetuksen ostopaikat olivat Kaupan liiton tutkimuksen mukaan marketteja – Prisma, Tokmanni ja K-Citymarket – ja vasta näiden jälkeen tuli Zalando. Kurjenojan mielestä kovan hinta- ja kustannuskilpailun aikoina marketmuodin houkuttelevuus voikin kasvaa entisestään.
Pandemia opetti muodin ostamiseen digikanavilta
Pandemian jälkeen muotikaupan asiakkaat ovat siirtyneet takaisin fyysisiin myymälöihin, mikä näkyi varsinkin viime vuoden jälkipuoliskolla ja tämän vuoden alkukuukausina. Ilmiö näkyy myös siinä, että vierailut muodin ja urheilumuodin verkkokauppojen sivuille vähenivät tammi–huhtikuussa yli 8 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Näin ei kuitenkaan käynyt kaikilla verkkokaupoissa.
Suomalaisten verkkovierailut zalando.fi:n sivuille pysyivät viime vuoden tasolla, ja booztlet.com:lla ne kasvoivat noin 7 prosentilla. Kiinalaista pikamuotia kauppaavan SHEIN:n sivuille suomalaisten verkkovierailut kasvoivat jopa 27 prosenttia.
”Yksi ilahduttavimmista kehityksistä on kuitenkin suomalaisella kaikoshop.com:lla, jonka verkkovierailujen määrä kasvoi maaliskuussa yli 360 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Myös suomalainen halti.fi on kasvattanut vierailujen määrää viidenneksellä”, Kurjenoja kertoo.
Vaikka fyysisten myymälöiden vetovoima kasvoikin pandemian jälkeen, ilmiö ei välttämättä ole pysyvä. Kurjenojan mukaan suomalaisten valmius ja halukkuus ostaa vaatteita ja kenkiä digitaalisesti on selvästi kasvanut, eikä samanlaista muutosta näy vaikkapa elektroniikan, kodinkoneiden, kosmetiikan tai urheiluvälineiden kohdalla.
Valtaosa, 72 prosenttia, muodin ja urheilumuodin verkkokauppavierailuista tapahtuu mobiilisti. Esimerkiksi suomalaisissa samuji.com:ssa, kaikoshop.com:ssa, ratsula.fi:ssä ja uhanadesign.com:ssa lähes kaikki verkkovierailut ovat mobiiliverkossa. Zalando.fi:n verkkovierailuista 67 prosenttia tapahtuu mobiilisti eli keskimääräistä suurempi osuus Zalandon suomalaisista asiakkaista tai potentiaalisista asiakkaista käyttää tietokonetta tutkiessaan verkkosivujen sisältöä.
Pärjääjissä on myös suomalaisia muodin verkkokauppoja
Muotikaupan keskimääräinen bounce rate oli tammi–huhtikuussa 40,4 prosenttia – lähes sama kuin viime vuonna samaan aikaan. Suomalaisilla uhanadesign.com:lla, makia.com:lla, nanso.com:lla ja relove.fi:llä on erittäin pienet bounce-asteet, eli näiden verkkosivujen vierailijat jäävät tutkimaan sivustoja ja klikkailemaan tuotteita. Myös zalando.fi:n bounce rate on keskimääräistä pienempi, 36,1 prosenttia, eli zalando.fi:n sivut sitovat asiakkaita suhteellisen tehokkaasti.
Zalando.fi:n asiakkaat tutkivat myös keskimääräistä useampia sivuja vierailunsa aikana, 8,7:ää zalando.fi:n sivua, kun alan keskiarvo tammi-huhtikuussa oli 6,6 sivua vierailun aikana. Suomalaisten makia.com:in ja emmy.fi:n sivustoilla potentiaaliset asiakkaat klikkaavat jopa yli 10:tä sivua vierailunsa aikana.
Samalla kun muodin verkkokauppojen vierailut ovat tammi–huhtikuussa vähentyneet, myös vierailujen kesto on hivenen lyhentynyt ja tutkittujen sivujen määrä on pienentynyt. Kehitystä voi selittää fyysisten myymälöiden suosion – ainakin hetkellinen – kasvu, marketmuodin vetovoiman mahdollinen vahvistuminen sekä kysynnän hiljeneminen.
Lue myös: Zalandon tulevia lanseerauksia
Jäsenyritykset voivat tarkastella seuraavia liitteitä kirjautumalla jäsensivuille:
Muotikaupan kevätraportti 2023 verkkokauppasivujen käyttö Website Analysis: Zalando.fi, boozt.com, ellos.fi, aboutyou.fi, hm.com Muotikaupan 125 verkkosivustoa