Tekoäly mullistaa asiakaskokemuksen
Tekoäly rynnisti myös kaupan alalle ja sen hyödyntäminen tuo merkittäviä muutoksia niin työn tekemiseen kuin asiakaskokemukseen. Parhaimmillaan tekoäly luo aitoa arvoa niin asiakkaille kuin yrityksellekin – se tuo taloudellista hyötyä ja tehostaa ajankäyttöä.
Tekoäly on viime vuosina tuonut kaupan alalle merkittäviä mahdollisuuksia ja niitä hyödynnetään innostuneesti. Erityisesti verkkokaupoissa tekoäly on avainasemassa: sen avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta, tehostaa toimintaa ja luoda uusia toimintamalleja. Kaupan alan toimijat omaksuvat uusia teknologioita ennakkoluulottomasti ja tekevät uudistuksia rohkeasti. Lisäksi kehittyneet tietojärjestelmät mahdollistavat joustavan ja tehokkaan muutosten toteuttamisen.
Tekoäly sujuvoittaa jo nyt sekä kaupan alan työntekijöiden että asiakkaiden elämää. Tekoälyä hyödyntävät työkalut auttavat kaupan alan työntekijöitä esimerkiksi varastonhallinnassa, valikoimapäätöksissä ja työvuorojen suunnittelussa. Myös erilaisten sisältöjen tekemisessä tekoälystä on hyötyä, sillä se mahdollistaa esimerkiksi markkinointimateriaalin entistä tehokkaamman generoinnin.
Asiakkaiden arkea tekoäly helpottaa monin tavoin. Verkkokaupoissa se voi nopeuttaa ja sujuvoittaa ostoksia, ennakoida asiakkaiden tarpeita ja suositella heille relevantteja tuotteita samalla piilottaen vähemmän kiinnostavat vaihtoehdot. Hyvä esimerkki asiakasta helpottavasta ratkaisusta on K-Ruoka-sovelluksen K-Hyvinvointi-osio, joka tukee terveellisiä ostosvalintoja ravitsemussuositusten pohjalta. Osiossa tekoäly osaa tarjota yksilöllisiä resepti- ja tuotesuosituksia asiakkaan ruokavaliotavoitteiden mukaisesti.
”Tulevaisuudessa saatamme esimerkiksi nähdä tekoälyn avulla tapahtuvaa ennakoivaa ostamista sekä muita varsin innovatiivisia ratkaisuja.”
Tekoälyn vaikutus kasvaa entisestään tulevaisuudessa, sillä uusia ominaisuuksia kehitetään ja käyttökohteita löydetään jatkuvasti. Tulevaisuudessa saatamme esimerkiksi nähdä tekoälyn avulla tapahtuvaa ennakoivaa ostamista sekä muita varsin innovatiivisia ratkaisuja.
Ajattelen, että tekoäly tukee kaupan alaa erityisesti kolmella eri tavalla. Ensinnäkin, siitä on suuri apu toistuvien perusasioiden automatisoimisessa, oli kyse sitten varastonhallinnasta tai hinnoittelusta. Tekoäly myös tekee monet asiat ihmistä paremmin. Näiden lisäksi se mahdollistaa myös täysin uusia palveluita, joita ihminen yksin ei pystyisi toteuttamaan. Kaupan alalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi jokaiselle asiakkaalle räätälöityjä, täysin personoituja suosituksia ja palveluja. Ihmisen olisi mahdotonta käsitellä tällaista määrää tietoa, mutta tekoälylle se on vaivatonta.
Parhaimmillaan tekoäly sekä tuo taloudellista hyötyä että tehostaa ajankäyttöä. K-ryhmässä on esimerkiksi onnistuttu kasvattamaan verkkokaupasta tilattavien ostoskorien kokoa, kun tekoäly on valjastettu mukaan prosessiin. Myös ihmisten työaikaa on onnistuttu kohdistamaan olennaisiin, ihmistä kaipaaviin tehtäviin, kun tekoäly auttaa osassa tehtävistä. Esimerkiksi K-Auton Ostamme autosi -palveluun K-ryhmä on kehittänyt tekoälyllä toimivan hinnoittelutyökalun, joka antaa asiakkaan autosta hinta-arvion heti. Automyyjän tehtäväksi jää tällöin hinnan tarkistus.
”Hyödyntämällä tekoälyä kaupan ala voi parantaa kilpailukykyään ja vastata asiakkaiden odotuksiin entistä paremmin.”
Tekoäly tarjoaa monia mahdollisuuksia, mutta siihen liittyy myös riskejä. On tärkeää muistaa, että ihminen on vastuussa lopputuloksesta. Siksi automatisoiduissakin järjestelmissä on hyvä pitää mukana ihminen. Algoritmi saattaa tehdä virheitä, joita ihminen ei tekisi, mikä voi johtaa esimerkiksi poikkeaviin tilausmääriin tai merkittäviin hintavaihteluihin.
Tekoälyn rantautuminen kaupan alalle on kuitenkin ennen kaikkea hyvä asia. Hyödyntämällä tekoälyä kaupan ala voi luoda uusia innovaatioita, parantaa kilpailukykyään ja vastata asiakkaiden odotuksiin entistä paremmin. Kun tekoälyä käytetään vastuullisesti ja tarkoituksenmukaisesti, se voi toimia voimavarana, joka vie koko alaa kohti älykkäämpää tulevaisuutta.
Niilo Latva-Pukkila on Keskon Chief Data Scientist ja Team Lead