digitalisaatio

EU:n uusi tuoteturvallisuusasetus voimaan 13.12.2024 – uusia vaatimuksia markkinoille tuleville tuotteille  

EU:n uusi tuoteturvallisuusasetus astuu voimaan 13.12.2024. Tämä tarkoittaa, että markkinoille tulevien tuotteiden on täytettävä asetuksen vaatimukset. Suomessa kansallinen täytäntöönpano on edelleen kesken, mutta se ei estä asetuksen voimaantuloa. Kaupan liitto odottaa lisäksi yhä komission tarkempia linjauksia yritysten tueksi.

Digitaalinen kauppa -opintokokonaisuus jatkuu viidessä yliopistossa

Kaupan liiton ja viiden yliopiston yhteishankkeena käynnistetty Digitaalinen kauppa- opintokokonaisuus jatkuu yliopistojen opintotarjonnassa ja on kevääseen 2025 asti yliopistojen tutkinto-opiskelijoiden ja avoimen yliopiston opiskelijoiden valittavissa. Kaupan liitto jatkaa kokonaisuuden koordinointia, ja yliopistot vastaavat jatkossakin opetuksesta. Opintokokonaisuus tukee kaupan yrityksiä kamppailussa yhä pahenevan osaajapulan kanssa.

Kaupan liiton ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyöllä kasvatetaan jo kaupan alalla työskentelevien digitaalisen liiketoiminnan osaamista

Kaupan liitto ja Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) käynnistävät digitaalisen liiketoiminnan opintokokonaisuuden, joka tarjoaa kaupan alalla työskenteleville mahdollisuuden kehittää osaamistaan käytännönläheisten opintojaksojen kautta. Kokonaisuus tulee tarjolle avoimen ammattikorkeakoulun opintovalikoimaan.

Verkkokauppa kasvaa Euroopassa edelleen, mutta edessä on uusia globaaleja haasteita

Ecommerce Europe ja EuroCommerce ovat julkaisseet yhdessä vuoden 2022 European E-commerce -raportin digitaalisen kaupankäynnin tilanteesta ympäri Eurooppaa. Raportti kattaa kaikkiaan 37 Euroopan maata ja tarkastelee mm. verkkokaupan suosiota ja kuluttajatrendejä EU:n tasolla ja eri maissa. Verkkokauppa kasvoi jälleen vuonna 2021, vaikka verkko-ostajien määrä ei enää lisääntynyt. Kasvun odotetaan jatkuvan myös vuonna 2022, mutta Ukrainan sodan vaikutukset, inflaatio, globaalien toimitusketjujen häiriöt ja taloudellinen epävarmuus syövät kasvupotentiaalia.

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi tarjosi työelämälähtöisiä jaksoja ja joustavan oppimisympäristön

Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus
Kaupan liiton koordinoiman ja Jyväskylän yliopiston, LUT-yliopiston, Oulun yliopiston, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston toteuttaman digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden ensimmäinen vuosi on nyt loppusuoralla. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Opintokokonaisuus on tarjonnut ajankohtaisen kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta usealle tutkinto- ja avoimen yliopiston opiskelijalle.

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kestävien tuotteiden ekologiselle suunnittelulle asetettavien vaatimusten puitteista ja direktiivin 2009/125/EY kumoamisesta

Kaupan liitto pitää tärkeänä edistää kiertotaloutta ja parantaa yritysten mahdollisuuksia käyttää uusioraaka-aineita. Samalla tulee kuitenkin pitää huoli siitä, ettei lainsäädännöllä luoda tilannetta, jossa yksittäiset sektorit tai yritykset keräävät hyödyt, ja … Lue lisää

Bestseller kantaa yhteiskuntavastuuta tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja

Vaatealan yritys Bestseller tekee yhteistyötä Mercuria Kauppaoppilaitos Oy:n kanssa tarjoamalla muotialan opiskelijoille harjoittelupaikkoja myymälöissä sekä yrityksen pääkonttorilla. Yhteistyökuvio on sopinut hyvin osaksi Bestsellerin yhteiskuntavastuullista toimintaa. Opiskelijat puolestaan tuovat taloon raikasta osaamistaan. Mutta millainen on muotikaupan tulevaisuuden showroom?

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi