Vähittäiskaupan työllisyys on pienentynyt trendinomaisesti kesästä 2018 lähtien ja koronapandemia tulee heikentämään sitä vielä lisää. Kuluttajat kokevat myös aikaisempaa suurempaa työttömyysuhkaa, joka heijastuu suoraan kulutuskäyttäytymiseen. Liikevaihdon odotetaan supistuvan aiemmin ennustetun maltillisen kasvun sijaan. Tilanteesta kärsii eniten kotimainen erikoiskauppa, jonka tilanne on jo kriittinen.
Nopeasti edennyt koronavirus vavisuttaa parhaillaan talouden rakenteita globaalisti. Lyhyessä ajassa on käynyt selväksi, että tämän ulkoisen shokin vaikutuksilta ei ole suojassa yksikään toimiala, yritys tai ihminen – eivät siis myöskään suomalaiset kaupat, joista monissa myynti on jo vähentynyt.
Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi tammikuussa 2,1 prosenttia vuoden 2019 tammikuusta. Kaupan toimialoista eniten kasvoivat vähittäiskauppa ja autokauppa, kertoo Tilastokeskus.
Vähittäiskaupan liikevaihto kehittyi hyvin vuonna 2019. Kasvua vauhditti loppukesän ja syksyn myyntipiikki erikois- ja tavaratalokaupassa. Vähittäiskaupan työllisyys kuitenkin laski viime vuodesta muun muassa hankintaketjujen ja toimintojen tehostamisen, automatisaation sekä kansainvälisen kilpailun vuoksi.
Koko kaupan työpäiväkorjatun liikevaihdon kasvuvauhti heikkeni vuoden 2019 loppua kohti edettäessä. Joulukuussa kasvua oli vain 0,1 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna. Liikevaihdon kehitystä heikensi joulukuussa erityisesti tukkukaupan supistuminen, kertoo Tilastokeskus.
Kuluttajien odotukset omasta taloudestaan ovat alkaneet kohentua parin viime vuoden laskun jälkeen. Kuluttajien pelko työttömyydestä on sen sijaan lisääntynyt. Lähitulevaisuuden odotukset näkyvät kuluttajien ostoaikeissa vaihtelevasti, ja etenkin suurempiin kulutuskohteisiin satsaaminen näyttää kääntyneen laskuun.
Nuoret muuttavat kaupan ja palvelujen rakenteita ja ovat edelläkävijöitä, mutta yli 55-vuotiailla on ostovoimaa. Mitä paremmin ikääntyviä kuluttajia ymmärretään, sitä paremmin voimme toimia myös kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan tutkimuspäivässä pureuduttiin yli 55-vuotiaiden kuluttajien asenteisiin, arvoihin ja ostokäyttäytymiseen.
Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi marraskuussa 0,5 prosenttia vuoden 2018 marraskuusta. Liikevaihto kasvoi tukkukauppaa lukuun ottamatta muilla kaupan toimialoilla, kertoo Tilastokeskus.
Vuoden vaihtuminen ja uuden vuosikymmenen käynnistyminen kannustavat tähystämään kaupan tulevaisuuteen. Millä eväillä suomalainen kauppa pärjää, kun kilpailu kovenee entisestään?
Esityksen taustalla on Tullille kuuluneiden auto- ja valmisteverotustehtävien siirto Verohallinnon hoidettavaksi vuoden 2017 alussa. Siirron yhteydessä ei puututtu siirtyneiden verotehtävien verotus- ja veronkantomenettelyihin. Nyt lausuttavana olevalla ehdotuksella pyritään yhdenmukaistamaan edellä … Lue lisää
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.