Iso-Britannian EU-eron eli brexitin seuraava määräpäivä 31.10.2019 lähestyy, mutta osapuolten välisen erosopimuksen syntyminen on edelleen epävarmaa. Britannian kanssa kauppaa tekevien yritysten onkin tärkeää varautua sopimuksettomaan eroon, tietää sen seuraukset ja arvioida niiden vaikutuksia toimintaansa.
Kaupan liiton johtava asiantuntija Janne Koivisto on pääosin tyytyväinen uuden hallituksen EU-asioita ja kauppapolitiikkaa käsitteleviin kirjauksiin. Määräenemmistöön pohjaavan päätöksenteon laajentaminen neuvostossa sekä hiilitullikirjaus herättävät suomalaisen kaupan kannalta kuitenkin huolenaiheita.
Venäläiset kuluttajat panostavat tällä hetkellä hyvinvointiin, terveyteen ja matkailuun. Digitaalisen ostamisen kasvu on maassa voimakasta, mutta kaupan kehitysnäkymät ovat aikaisempaa sumeampia.
Ison-Britannian parlamentti ei ole hyväksynyt Euroopan komission ja Ison-Britannian välillä neuvoteltua erosopimusta* Euroopan unionista. Eurooppa-neuvosto on Britannian pyynnöstä suostunut jälleen pidentämään määräaikaa, tällä kertaa 31. lokakuuta 2019 saakka. Jos Britannian parlamentti hyväksyy erosopimuksen, voi ero tulla voimaan jo aiemmin. Tällöin ero astuisi voimaan erosopimuksen ratifiointia seuraavan kuukauden alussa. Britannian on järjestettävä Euroopan parlamentin vaalit tai muuten ero tapahtuu jo 1.6.2019.
Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.
Kaupan liitto on julkaissut tavoitteensa kevään europarlamenttivaaleihin. Eurooppalaisen kaupan alan toimintaedellytyksistä on huolehdittava kasvavassa kansainvälisessä kilpailussa. Kaupan liiton mielestä EU:n ulkopuolisia yrityksiä pitää koskea samat säännöt kuin sisämarkkinoillakin toimivia kaupan yrityksiä, sekä digitaalisesti että kivijalassa.
Euroopan parlamentti ja neuvosto saavuttivat helmikuussa yhteisymmärryksen ns. markkinavalvonta-asetuksesta, jolla parannetaan EU:n sääntöjen täytäntöönpanoa vaatimustenvastaisten tuotteiden osalta. Asetus tuo jatkossa velvoitteita kolmansien osapuolten operoimille jakelu- ja varastointikeskuksille, jotka sijaitsevat EU:n alueella. Myös markkinavalvontaviranomainen saa uusia toimivaltuuksia.
EU-alueella otetaan käyttöön uudet direktiivit, joiden myötä kaupan alalle tulee uusia velvoitteita muun muassa älytuotteiden päivitysten ja tuotteiden kestävyyden sekä muutoksia virhevastuun ja virheolettaman suhteen.
Vuoden merkittävin kaupan alan tapahtuma, National Retail Federationin Retail’s Big Show 2019, järjestettiin tammikuun puolivälissä New Yorkissa. Konferenssi keräsi yhteen lähes 40 000 päättäjää 99 eri maasta. Vaikka Yhdysvaltojen ja Kiinan väliset kauppasuhteet puhuttivat alan ammattilaisia, kääntyivät katseet Aasiaan, joka pitää tällä hetkellä selvää kärkipaikkaa kaupan kehityksessä.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.