Jos yrityksessä ilmenee korona-altistus tai -tartunta, on tärkeää toimia nopeasti ja vastuullisesti myös viestittäessä tilanteesta. Mistä asioista kaupan pitää sisäisesti ja ulkoisesti tiedottaa – ja mitkä asiat kuuluvat tietosuojan piiriin? Olemme koonneet yhteen Tietosuojavaltuutetun toimiston antamia viestintäohjeita.
Kuluttajien luottamusindikaattori oli syyskuussa -5,9, kun se elokuussa oli -5,1 ja heinäkuussa -1,6, kertoo Tilastokeskus. Koronatartuntojen määrän kasvu ja keskustelu uusista rajoitustoimenpiteistä ovat omiaan vaikuttamaan kuluttajien uskoon lähitulevaisuuden kehitysnäkymistä.
Aalto-yliopisto tutkii yritysten ylimmälle johdolle suunnatulla kyselyllä, miten koronakriisi on vaikuttanut yritysten strategioihin, liiketoimintamalleihin tai toimintatapoihin. Kaupan liitto toimii yhtenä tutkimuksen toteutuksen kumppanina.
Puolisen vuotta kestäneestä pandemia-ajasta huolimatta kauppojen aukioloaikoihin, logistiikkaketjuihin tai tavaravirtoihin ei ole tullut merkittäviä muutoksia, sillä sairastuneiden määrä on pysynyt alalla hallinnassa. Tähän ovat myötävaikuttaneet muun muassa aktiivinen viranomaisyhteistyö ja kaupan yksiköiden omat vastuulliset toimenpiteet. Jokaisella ihmisellä on merkittävä mahdollisuus vaikuttaa koronaviruksen leviämisen estämiseen – niin työssään, vapaa-ajallaan kuin kaupassa asioidessaan.
Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen käsitteli eilisessä linjapuheessaan koronapandemian hoitoa, ilmastonmuutosta ja ihmisoikeuksia. Vaikka puhe unionin tilasta keskittyy perinteisesti laajempiin teemoihin, oli sekaan ripoteltu tietoa myös sellaisista yritysten toiminnalle merkittävistä hankkeista, joiden medianäkyvyys on vähäisempää ja joihin liittyy huolia suomalaisen elinkeinoelämän näkökulmasta.
Koronan vaikutukset kauppaan ovat vaihdelleet voimakkaasti toimialojen välillä. Työn ja vapaa-ajan keskittyessä edelleen koteihin ja kakkosasunnoille suomalaiset satsaavat ennätystahtia ruokaan ja kodin kunnostamiseen, kun taas ei-välttämättömät tuotteet ovat jääneet kauppojen varastoihin. Syksyä ja mahdollista pandemian toista aaltoa odotetaankin alalla ristiriitaisin ajatuksin. Kauppa puhaltaa yhteen hiileen muun muassa turvallisuuden keinoin, jotta talouden rattaat saadaan vahvaan vauhtiin.
Eurokangas on 75-vuotiaana perheyrityksenä ehtinyt nähdä monta vaikeaa aikaa ja muutaman kriisinkin, mutta COVID-19-pandemia on kaikessa arvaamattomuudessaan ollut omaa luokkaansa. Uutiset leviävästä taudista saavuttivat länsimaat viime vuodenvaihteessa, mutta lävähtivät Suomessa käytännössä silmille vasta maaliskuun toisella viikolla hallituksen aloitettua rajoitustoimenpiteet.
Suurimmat kaupan alan yritykset arvioivat kuluttajakäyttöön suunniteltujen suu-nenäsuojainten riittävyyden hyväksi, vaikka niiden kysyntä kasvaisi nopeastikin esimerkiksi muuttuvien viranomaissuositusten seurauksena. Kauppa panostaa kuluttajille tarkoitettujen suojaimien saatavuuteen täysillä nyt, kun terveydenhuollon tarvitsema varanto on saatu varmistettua.
Korona kiritti elektroniikan, rautakaupan ja päivittäistavaroiden myyntiä paikoitellen jopa ennätysmäisesti, mutta monet erikoiskaupan alat kärsivät. Samaan aikaan työpaikkojen kato vähittäiskaupassa on kiihtynyt. Koronaviruksen mahdollinen toinen aalto loppuvuodesta voi yli puolittaa vähittäiskaupalle ennustetun 2,5 prosentin kasvun ja nopeuttaa työpaikkojen häviämistä. Kauppaa piinaavien kannustinloukkujen poistamiseksi tarvitaan rohkeita ja kokonaisvaltaisia rakenteellisia uudistuksia.
Kaupan liitto ja Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen suosituksen mukaisesti sopineet Kaupan automiesten työehtosopimusta koskevista muutoksista koronavirustilanteeseen liittyen. Muutokset koskevat lomautusilmoitusaikaa, yhteistoimintaneuvotteluihin liittyvää neuvotteluaikaa sekä irtisanotun työntekijän takaisinottoa.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit palata asetuksiin myöhemmin Tietosuoja ja käyttöehdot -sivulla. Hallinnoi evästeasetuksiasi.
Evästeet auttavat meitä kehittämään verkkopalveluamme ja parantamaan sen sisältöjä ja saavutettavuutta. Osa evästeistä on välttämättömiä, jotta sivut toimivat oikein. Voit hyväksyä kaikki evästeet tai vain välttämättömät.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_UA-7567086-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.