markkinapaikat

Kiina-pakettien vyöry tuo lisäkuluja Suomessa toimiville yrityksille

Asiointi kiinalaisten verkkokauppojen ja markkinapaikkojen sivuilla on tänä jouluna lähes kolminkertaistunut kahdessa vuodessa. Lähes kolmannes suomalaisista on viimeisen vuoden aikana tilannut ostoksia kiinalaisista verkkokaupoista tai markkinapaikoilta. Pukinkontista tupsahtaneiden Kiina-lähetysten kuormittaman jätehuollon ja kierrätyksen maksavat pääsääntöisesti Suomessa toimivat yritykset. Tuottajavastuuta valvova viranomainen on mahdottoman tehtävän edessä.

Kansainväliset verkkomarkkinapaikat kiertävät EU:n kestävän kaupankäynnin pelisääntöjä – Kaupan liitto mukana allekirjoittamassa lausumaa asiasta

Kaupan liitto on allekirjoittanut julkilausuman yhdessä 30 muun eurooppalaisen toimijan kanssa kansainvälisten verkkomarkkinapaikkojen laistamisesta EU:n kestävän kaupankäynnin pelisäännöistä. Yhteinen lausuma on osoitettu erityisesti EU:n päätöksentekijöille. Kaupan liitto on lukuisten muiden eurooppalaisten elinkeinoelämän liittojen ja ympäristöjärjestöjen tavoin huolissaan verkossa myytävistä tuotteista, kuten esimerkiksi tekstiilit, elektroniikka, huonekalut ja kosmetiikka, jotka eivät täytä EU:n Green Deal -tavoitteiden mukaisia ympäristövelvoitteita. 

Markkinapaikoilta löytää mitä vain - hyvässä ja pahassa

Ilari Kallio
Digitaaliset kaupankäyntialustat, erityisesti kansainväliset markkinapaikat, ovat moninkertaistaneet kuluttajien valinnanmahdollisuudet ja muodostuneet merkittäväksi myyntikanavaksi monelle kaupan alan yritykselle. Lieveilmiönä myös vaarallisten tai väärennettyjen tavaroiden tarjonta verkossa on kasvanut. Kuluttajien olisi hyvä olla nykyistä paremmin perillä riskeistä, joita markkinapaikoilta ostettuihin tavaroihin liittyy.

Analyysi: Kohti kestävää kulutusta eurooppalaisella sääntelyllä?

Kuluttajat kertovat kaipaavansa enemmän tietoa tavaroiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Lainsäätäjät haluavat vastata toiveeseen säätämällä uusista tiedonantovelvoitteista ja ympäristöväitteiden perustelemisesta. Tieto voi lisätä tuskaa, mutta ei yksistään riitä. Kestävän kulutuksen edistämiseksi on ensiarvoisen tärkeätä, että yritykset kotimaassa, sisämarkkinoilla ja kolmansissa maissa toimivat samoilla säännöillä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi