myymäläturvallisuus

40 % Suomessa asuvista on todistanut asiakkaiden häiriköintiä – Ollaan ihmisiksi -kampanja muistuttaa hyvästä käytöksestä joulukaupassa

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja käynnistyy jälleen joulukaupan siivittämänä 1.12.2025. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Erityistä huolta liitot kantavat nuorten työntekijöiden kohtaamasta häirinnästä. Jokainen kaupassa kävijä voi vaikuttaa hyvään kohtaamiseen.

Kaupan liiton lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Muutosesityksen tavoite on sujuvoittaa rikosprosessia. Tämä tapahtuisi erityisesti sakkomenettelyn käyttöalaa laajentamalla sekä poliisin ja syyttäjän toimivaltaa muuttamalla ja laajentamalla. Ehdotettujen muutosten uskotaan siten keventävän rikosprosessiin osallistuvien viranomaisten, poliisin, syyttäjän ja … Lue lisää

Yrityslähestymiskielto etenee lainvalmisteluun − työnantajille saadaan tärkeä keino työturvallisuuteen

Oikeusministeriö on tänään 11. huhtikuuta kertonut ns. yrityslähestymiskiellon lainsäädäntötyön etenemisestä. Kaupan alalla iloitaan kaupan yritysten ja työntekijöiden turvallisuuteen merkittävällä tavalla vaikuttavan lakihankkeen etenemisestä. Alan ääni pääsee kuulumaan lainvalmistelun seurantaryhmässä.

Häirintä ja uhkailu kaupoissa jatkavat kasvuaan – Kaupan liitto ja PAM kampanjoivat epäasiallista käytöstä vastaan

Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja alkaa joulukaupan siivittämänä 10.12.2024. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämiseksi. Myös lainsäädäntöön odotetaan lisää työkaluja.

Mistä on kaupan turvallinen työ- ja asiointiympäristö tehty?

Terhi Kuljukka-Rabb
Kaupan turvallinen työ- ja asiointiympäristö on tehty ainakin päivittäisestä ja pitkäjänteisestä turvallisuustyöstä, kehittämisestä ja harjoittelemisesta – ja ennen kaikkea aidosta välittämisestä kanssaihmisten kesken. Olkoon sitten kyseessä työkaveri samassa vuorossa, esihenkilö ja alainen tai kauppias ja asiakas. Jos se olisikin tällä selvä, voisi huokaista helpotuksesta, mutta asia ei valitettavasti ole näin helppo.

Järjestöt vetoavat: Yrityslähestymiskielto tarvitaan pian – vakavat uhkatilanteet asiakaspalvelussa ja kauppaan kohdistuva rikollisuus jatkavat kasvuaan

Pääministeri Petteri Orpon hallitus on sitoutunut yrityslähestymiskiellon säätämiseen. Useat järjestöt peräänkuuluttavat nyt lupauksen toteuttamista käytännössä. Myymälävarkaudet ja häiriökäyttäytyminen kaupoissa ovat kovassa kasvussa, joten lainsäädäntötyön käynnistämistä ei tule enää lykätä. Uusi laki tarvitaan erityisesti työ- ja asiointiturvallisuuden takaamiseksi, sillä joukko asiakkaita aiheuttaa toistuvasti vakavan turvallisuusuhan kaupan henkilökunnalle ja samalla asiakkaille.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi