päivittäistavarakauppa

Nämä viisi avaintrendiä muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina              

Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.

Elintarvikealan yritykset vievät ympäristötavoitteitaan käytäntöön – päivittäistavarakauppa mukana

Elintarvikeala jatkaa toimia kestävämmän valmistuksen, jakelun ja kulutuksen edistämiseksi. Ala on mukana materiaalitehokkuuden sitoumuksen uudella kaudella vuosina 2022−2026. Materiaalitehokkuuden sitoumus on toimintamalli, jolla viedään käytäntöön useita kansallisia ja kansainvälisiä ympäristötavoitteita. Päivittäistavarakauppa on mukana sitoumuksessa.

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – Asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut.

Rajoitustoimien helpottuminen lisäsi kivijalkakaupan vetovoimaa

Kesäkuun alussa liikkumisrajoitteiden helpotuttua aikomukset lisätä digiostamista ovat tasaantuneet. Varsinkin lapsiperheet lisäsivät kevään aikana käyttö- ja erikoiskaupan digiostoja, mutta heilläkään aikomukset lisätä verkko-ostamista eivät ole enää voimistuneet. Liikkumisen vapautuminen näkyy varsinkin yli 65-vuotiaiden asiointikäynneissä ruokakaupoissa. Osa voimakkaasti kasvaneen ruoan verkkokaupan asiakkaista onkin jo lisännyt käyntejään fyysisissä myymälöissä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi