tutkimukset

Kaupan työllisten määrä vähenee

Vähittäiskaupan myynnin määrä* pienenee tänä vuonna noin 3,5 prosenttia, ja ensi vuonna kasvu on vain vähäistä. Myös kaupan investoinnit ovat laskussa. Vähittäiskaupan työllisten määrä vuosina 2023–2024 supistuu yhteensä lähes neljä prosenttia verrattuna vuoteen 2022. Hallituksen on työvoimauudistuksissaan tärkeää huomioida myös kuluttajapalveluiden työllisyys.

Vastuullisuus vahvistuu suomalaisten asenteissa – tuotteiden kestävyydestä ollaan valmiita maksamaan

Valtaosa suomalaisista pitää kestävien tuotteiden ostamista vastuullisen kuluttajan mittarina. He ovat myös valmiita maksamaan korkeampaa hintaa kestävistä tuotteista, ja varsinkin niin sanottujen digiostamisen edelläkävijöiden maksuhalukkuus on pandemian aikana kasvanut. Suurin osa suomalaisista haluaisi suosia yhteiskuntavastuuta kotimaassa kantavia kauppoja, mutta maksuhalukkuus tästä on hieman heikompaa.

State of Sales Finland 2022

Tätä on odotettu! School of Sales toteutti yhdessä Sani Leinon ja Jan Ropposen kanssa ensimmäisen merkittävän tutkimuksen kotimaisen myynnin saralla 2020-luvulla. State of Sales 2022 -tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotimaisen … Lue lisää

Turbulenssia kodintekniikan kaupassa – aasialaiset verkkokaupat epäilyttävät

Kaupan liiton tutkimuksen* mukaan suomalaiset poikkeavat kodintekniikan ostoksillaan useimmiten Gigantin, Prisman ja Powerin myymälöihin ja Verkkokauppa.comin verkkokauppaan. Viime vuoden lopulla kodintekniikan myynti alkoi laskea pandemian nostattamista huippuluvuista, ja myynnin yskiminen voi jatkua vielä pitkään logistiikkaongelmien, Kiinan koronasulkujen ja komponenttipulan vuoksi. Suomalaiset eivät mielellään osta käytettyä elektroniikkaa, mutta tämä voi muuttua lähivuosina.

Kotimainen verkkokauppa on pandemian voittaja – digiostamisen kasvu hidastuu

Kotimainen verkkokauppa valtaa edelleen markkinoita. Kaupan liiton digiostamista koskevan tutkimuksen mukaan jo 64 prosenttia digiostoksista jää kotimaahan, kun vuonna 2017 osuus oli 54 prosenttia. Vaikka suomalaiset palauttavatkin verkko-ostoksiaan eurooppalaisittain maltillisesti, tuotepalautukset ovat yleistyneet kasvaneen digiostamisen myötä. Venäjän hyökkäyssota ja Kiinan pahentunut koronatilanne hidastavat verkkokaupan kasvuvauhtia alle 2010-luvun keskiarvon.

Kilpailu kirittää ruoan verkkokauppaa – Asiakkaat hakevat arjen helppoutta

Säännöllisesti päivittäistavaroiden verkkokauppaa käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna aikaan ennen koronaa alkuvuonna 2020. Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta muita ahkerammin, ja he olisivat myös muita kiinnostuneempia sitä kokeilemaan. Uusien yritysten ja toimintatapojen myötä kilpailu ruoan verkkokaupassa on nyt vasta toden teolla alkanut.

Kosmetiikkamarkkinat vauhdittuvat ensi vuonna – jo joulupaketteihin kauneustuotteita kääritään viime vuotta enemmän

Kosmetiikkatuotteiden kysyntä on tänä vuonna kasvanut vuoteen 2020 verrattuna, mutta varsinaista kysynnän kasvua odotetaan ensi vuodelle. Eniten pandemia-aika on Suomessa rokottanut meikkien ja hajusteiden ostamista, vähiten henkilökohtaiseen puhtauteen liittyviä tuotteita. Kosmetiikan digiostosten ennakoidaan kasvavan tulevaisuudessa vauhdilla.

Vähittäiskauppa kasvaa, erikoiskauppa osin pahasti koronan kurittama – rakenteellisilla uudistuksilla lisää työpaikkoja alalle

Korona kiritti elektroniikan, rautakaupan ja päivittäistavaroiden myyntiä paikoitellen jopa ennätysmäisesti, mutta monet erikoiskaupan alat kärsivät. Samaan aikaan työpaikkojen kato vähittäiskaupassa on kiihtynyt. Koronaviruksen mahdollinen toinen aalto loppuvuodesta voi yli puolittaa vähittäiskaupalle ennustetun 2,5 prosentin kasvun ja nopeuttaa työpaikkojen häviämistä. Kauppaa piinaavien kannustinloukkujen poistamiseksi tarvitaan rohkeita ja kokonaisvaltaisia rakenteellisia uudistuksia.

Tulevaisuuden kauppa nojaa +55-vuotiaisiin kuluttajiin – mutta tunnemmeko heitä?

Nykyisillä 45−64-vuotiailla on kaikista ikäryhmistä keskimäärin eniten rahaa käytössään. Eläkkeelle siirtyessään heidän ostovoimansa on suurempi kuin nykyisten eläkeläisten. He ovat myös tottuneita digiostajia ja käyttäneet tietotekniikkaa lähes koko työikänsä. Suomalaisen kaupan tulevaisuudelle he ovat elintärkeitä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi