ympäristövastuu

Ilmastopäästöjen vähentäminen yrityksissä edelleen ykkösprioriteetti – mutta millä tavalla?

Marja Innanen
Jo jonkin aikaa on ollut muotia se, että yritykset tulevat omassa viestinnässään ulos lauseilla kuten ”olemme hiilineutraali vuonna 2030” tai ”tavoittelemme nettonollaa 2040”. Kuitenkin vain harva yritys on todellisuudessa laatinut uskottavan ja kunnianhimoisen suunnitelman sekä tavoitteet ilmastopäästöjensä vähentämiseksi ja alkanut toimia riittävän nopeasti.

R-kioski sähkönsäästötalkoissa: Kylmälaitteisiin ovia, kioskeihin led-valot, lauhdelämpö käyttöön

R-kioskeissa on ryhdytty tuumasta toimeen energian säästämiseksi. Viime vuosien aikana kylmälaitteisiin on asennettu ovia ja laitteissa on pyritty suosimaan keskuskoneellisia ratkaisuja. Seuraavaksi kioskeissa siirrytään pelkästään led-valojen käyttöön. Uusimmassa R-kioskissa puolestaan kylmälaitteiden lauhdelämpö hyödynnetään ilman ja veden lämmittämiseen. Kolmessa vuodessa energian kulutuksesta on nipistetty 20 prosenttia ja sama säästötavoite jatkuu.  

Synsam kierrättää vanhat silmälasit uusiksi kehyksiksi

Synsamin myymälöihin on jo usean vuoden ajan voinut viedä vanhoja, jo parhaat päivänsä nähneitä silmälaseja, joiden materiaalit kierrätetään uusien silmälasien kehyksiksi. Viime vuonna Synsam avasi Suomeen ensimmäisen Recycling Outlet -kierrätyskehyskaupan. "Kuluttajat ovat olleet konseptista erittäin kiinnostuneita", Synsamin brand manager Sami Verno kehuu.

Päivittäistavarakauppa otti käyttöön yhteisen mittariston alansa ilmastotyölle

Suomi tavoittelee hallituksen päätöksen mukaisesti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Eri alat, kuten Kaupan liittokin, ovat laatineet tiekarttoja tavoitteen saavuttamiseksi. Päivittäistavarakauppa ry lähti mukaan kirjaamalla kootusti päivittäistavarakaupan alan ilmastotoimia. "Oli hienoa pohtia yhdessä jäsentemme kanssa, mikä ilmastotyössä on oleellista ja mitä voimme yhteisesti mitata", PTY ry:n viestintäpäällikkö Mari Mattila kuvaa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi