asiakastyytyväisyysindeksi
Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.
Torstaina 23. marraskuuta, keskitytään tarkastelemaan, kuinka hyvin kaupan ala on onnistunut täyttämään asiakkaiden odotukset, kun Kaupan liitto ja Erikoiskaupan liitto ETU ry julkaisevat vuoden 2023 Asiakastyytyväisyystutkimuksen vähittäiskaupasta Suomessa. Julkistus toteutetaan …
Lue lisää
Ulkoilun kotimainen erikoisliike Scandinavian Outdoor menestyi Kaupan liiton ja Etu ry:n viime vuoden lopulla julkistamassa asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Saavutus on toimitusjohtaja Johanna Rantalan mukaan sinnikkään ja systemaattisen työn tulosta.
Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.
Torstaina 24. marraskuuta keskustellaan, miten asiakkaiden odotukset kaupan alalla ovat täyttyneet, kun Kaupan liitto ja Erikoiskaupan liitto ETU ry julkaisevat tutkimuksen Asiakastyytyväisyys vähittäiskauppaan Suomessa 2022. Tutkimus perustuu Aalto-yliopiston Senior Fellow …
Lue lisää
Intersport on onnistunut vuodessa parantamaan asiakastyytyväisyyttään erityisesti palvelukokemuksessa ja lojaaliudessa. Taustalta löytyy monikanavaisuuden haltuunottoa ja henkilöstön monipuolista koulutusta.
Asiakkaiden kokemus palvelusta luo asiakastyytyväisyyttä ja sitä kautta myös lojaliteettia kauppaan. Palvelukokemuksen merkitys asiakastyytyväisyyteen on erityisen voimakas yli viisikymppisillä asiakkailla. Ikärakenteeltaan muuttuvassa Suomessa kaupalle on entistä tärkeämpää pohtia, miten vastata eri ikäisten asiakkaiden tarpeisiin. Paras palvelukokemus ja asiakastyytyväisyys on päivittäistavarakaupassa ja heikoin rautakaupassa sekä sisustus- ja huonekalukaupassa.
Korona koetteli kaupan asiakastyytyväisyyttä ja palvelukokemusta, mutta päivittäistavarakaupassa tyytyväisyys parani. Viime vuonna varsinkin urheilukaupalla oli vaikeuksia vastata kasvaneeseen kysyntään, mutta miten kävi tänä vuonna? Kaupalla on vielä parantamista, jotta verkkosivut …
Lue lisää
Lasse Mitronen
Yksi liikkeenjohdon ehkä kuuluisimmista ajattelijoista, edesmennyt Peter F. Drucker, totesi aikoinaan, että yrityksen tärkein tehtävä on hankkia asiakkaita ja pitää ne. Tämä ohjenuora sopii paremmin kuin hyvin myös nykyajan koronaviruksen riivaamassa toimintaympäristössä kamppailevalle kaupalle. Asiakkaista on tullut äärettömän tärkeitä kaikin tavoin, ja asiakastyytyväisyydestä kannattaa pitää nyt erityistä huolta.
Alepan asiakkaiden tyytyväisyys on vuodessa noussut eniten Kaupan liiton asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Resepti kuulostaa yksinkertaiselta: Alepoissa keskitytään hyvään asiakaspalveluun. Tervehtimisestä se lähtee.