kansainvälinen verkkokauppa
EU:n ulkopuolelta myytyjen tuotteiden verotus asettaa suomalaiset yritykset epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolisiin yrityksiin. Kaupan liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK vaativat, että EU:n ulkopuolisilta verkkokaupoilta on poistettava kilpailua vääristävä veroetu viivyttelemättä.
Statista kertoo, että verkkokauppajätti Amazon on jo pitkään sijoittanut suurimman osan tuotoistaan takaisin yritystoimintaan. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Amazonin nettovoitto tosin kasvoi yli kolminkertaiseksi. Vuoden 2017 tulos oli 3,03 miljardia dollaria, mutta vuonna 2018 kirstuihin kilahti jo 10,07 miljardia dollaria. Kyseessä on Amazonin tähän mennessä suurin vuotuinen voitto.
Kuluttajansuojalainsäädäntöön esitetään uudistuksia monelta eri taholta. Kotimaisen kaupan näkökulmasta säännösten tiukentamiselle ei kuitenkaan ole tarvetta. Nk. kolmansista maista – esimerkiksi Kiinasta – tuleva etäkauppa saa lisää kilpailuetua, mikäli sääntely EU:n sisämarkkinoilla tai kansallisesti kiristyy.
Statistan Digital Market Outlookin mukaan Yhdysvalloissa on 259 miljoonaa B2C-verkkokaupan asiakasta. Jokaisen heistä arvioidaan käyttävän ostoksiinsa noin 1952 dollaria vuonna 2018.
Leevi Parsama
Vierailimme eCom Growth -kasvuohjelman yritysten kanssa Kiinassa tutustumassa maailman suurimpiin verkkokauppoihin, innovatiivisempiin haastajiin sekä muutamiin maassa jo toimiviin suomalaisiin brändeihin. Matkalla kävi varsin selväksi, että Kiina on digitaalisen kaupan kiistaton …
Lue lisää
Singles’ Day on kasvanut viime vuosina merkittäväksi verkkokauppatapahtumaksi kansainvälisesti. Tänä vuonna esimerkiksi Alibaban myynnin bruttomäärä Singles’ Dayn aikana ylsi 30.8 miljardiin dollariin. Viime vuoden ennätyksen – 25,3 miljardia dollaria – rikkominen vei Alibaballa 15 tuntia ja 49 minuuttia.
Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.
Tuoreen tutkimuksen mukaan maailman suosituimmat digitaaliset kaupankäyntialustat ovat vauhdittaneet merkittävästi kaupan alan kehitystä. Asiantuntijoiden mukaan suomalaisen kaupan on lähdettävä mukaan ketterästi asiakas keskiössä, jotta emme putoa kyydistä.