kansainvälinen verkkokauppa
Maailman postiliiton aasialaisia verkkokauppoja suosiviin päätemaksuihin saattaa olla tulossa muutoksia lähivuosina. Uusista maksuperusteista päätetään syksyllä.
Kaupan liiton tekemä selvitys osoittaa, että aasialaiset verkkokaupat saavat merkittävää kustannusetua myymällä EU-alueelle tuotteita, jotka eivät täytä EU:n tuotelainsäädännön vaatimuksia. Kiinalaisen verkkokaupan tällaisesta tuotteesta maksama hankintahinta on tuotteesta riippuen keskimäärin vain 59−81 % siitä hankintahinnasta, millä suomalainen maahantuoja ostaa EU-vaatimukset täyttävän vastaavan tuotteen Aasiasta.
Suomessa Posti joutuu toimittamaan ulkomailta tilatut verkkokauppaostokset perille hinnalla, joka ei vastaa todellisia jakelukustannuksia. Maailman postiliiton (UPU) mm. Kiinaa suosivien päätemaksujen takia suomalaiset verkkokaupat ovat epäreilussa kilpailutilanteessa.
Verkkokauppa jatkaa vahvaa kasvuaan. Vuonna 2018 suomalaisten digiostokset kasvoivat noin kuusi prosenttia, ja kasvun ennakoidaan vahvistuvan – erityisesti mobiilissa. Kaupan liitto on huolissaan siitä, että esimerkiksi kiinalaiselta verkkokaupalta ei edellytetä samoja sääntöjä kuin EU:ssa toimivalta kaupalta.
EU:n ulkopuolelta myytyjen tuotteiden verotus asettaa suomalaiset yritykset epätasa-arvoiseen asemaan suhteessa EU:n arvonlisäveroalueen ulkopuolisiin yrityksiin. Kaupan liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK vaativat, että EU:n ulkopuolisilta verkkokaupoilta on poistettava kilpailua vääristävä veroetu viivyttelemättä.
Statista kertoo, että verkkokauppajätti Amazon on jo pitkään sijoittanut suurimman osan tuotoistaan takaisin yritystoimintaan. Viimeksi kuluneen vuoden aikana Amazonin nettovoitto tosin kasvoi yli kolminkertaiseksi. Vuoden 2017 tulos oli 3,03 miljardia dollaria, mutta vuonna 2018 kirstuihin kilahti jo 10,07 miljardia dollaria. Kyseessä on Amazonin tähän mennessä suurin vuotuinen voitto.
Kuluttajansuojalainsäädäntöön esitetään uudistuksia monelta eri taholta. Kotimaisen kaupan näkökulmasta säännösten tiukentamiselle ei kuitenkaan ole tarvetta. Nk. kolmansista maista – esimerkiksi Kiinasta – tuleva etäkauppa saa lisää kilpailuetua, mikäli sääntely EU:n sisämarkkinoilla tai kansallisesti kiristyy.
Statistan Digital Market Outlookin mukaan Yhdysvalloissa on 259 miljoonaa B2C-verkkokaupan asiakasta. Jokaisen heistä arvioidaan käyttävän ostoksiinsa noin 1952 dollaria vuonna 2018.
Leevi Parsama
Vierailimme eCom Growth -kasvuohjelman yritysten kanssa Kiinassa tutustumassa maailman suurimpiin verkkokauppoihin, innovatiivisempiin haastajiin sekä muutamiin maassa jo toimiviin suomalaisiin brändeihin. Matkalla kävi varsin selväksi, että Kiina on digitaalisen kaupan kiistaton …
Lue lisää
Singles’ Day on kasvanut viime vuosina merkittäväksi verkkokauppatapahtumaksi kansainvälisesti. Tänä vuonna esimerkiksi Alibaban myynnin bruttomäärä Singles’ Dayn aikana ylsi 30.8 miljardiin dollariin. Viime vuoden ennätyksen – 25,3 miljardia dollaria – rikkominen vei Alibaballa 15 tuntia ja 49 minuuttia.