kasvu

Toiveena tasa-arvoinen sääntely

Ulla Pöllänen
Kauppa on mukana kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Suomalaisen kuluttajan taskusta löytyvät usein esimerkiksi Alibaba, Amazon ja eBay. Verkkokaupat toimivat 24/7-periaatteella eli työtä tehdään, kun asiakkaat ovat aktiivisia. Kuluttajat ostavat tuotteensa eri … Lue lisää

Joulukaupan eurot kerätään joulukuussa, vaikka Black Friday kasvattaa marraskuun myyntiä

Joulukauppa keskittyy lähes täysin joulukuulle, vaikka aivan viime vuosina vähittäiskaupan liikevaihdossa marraskuun merkitys on alkanut hieman kasvaa Black Friday -kampanjoiden myötä. Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänäkin vuonna selvästi, siitä huolimatta, että aivan viime vuosien kasvuluvut eivät olekaan enää yltäneet aikaisemmalle tasolle.

Kiinalaisista verkkokaupoista tilatuissa kuluttajatuotteissa vakavia puutteita

Edulliset hinnat houkuttelevat myös suomalaisia kuluttajia shoppailemaan EU:n ulkopuolisille, nk. kolmansien maiden markkinapaikoille. Halvat hinnat selittyvät osittain sillä, ettei unionin lainsäädäntö yllä kaukomaiden verkkokauppaan. Kaupan liiton Kiinasta tekemät koeostot vahvistivat, että kuluttajaturvallisuudessa ja tuotevaatimuksissa on paljon toivomisen varaa.

Kaupan liitto ja Kuluttajaliitto: kauppatapadirektiiviin kaavailluissa muutoksissa ei huomioida kuluttajaa

EU-parlamentin elintarvikeketjun kauppatapoja koskeva direktiiviesitys voisi toteutuessaan aiheuttaa paljon haittaa kuluttajille. Parlamentin maatalousvaliokunnan mietintöä ei tulisi hyväksyä parlamentin valtuutukseksi trilogineuvotteluihin, vaan se pitäisi ottaa kuluvan viikon täysistunnossa äänestykseen, toteavat Kaupan liitto ja Kuluttajaliitto.

Suomessa osataan palvella yli viisikymppisiä: Asiakastyytyväisyys kuluttajapalveluihin Suomessa 2018

Palveluiden asiakastyytyväisyydessä on suuria eroja ikäryhmien välillä. Alle 35-vuotiaiden asiakastyytyväisyys jää jälkeen yli viisikymppisistä lähes alalla kuin alalla. Kaupan aloista asiakkaat arvostavat päivittäistavarakaupan laatua, mutta suhteellinen hintakokemus on heikompi. Kaiken kaikkiaan asiakastyytyväisyys on korkeimmillaan terveyspalveluissa, hotelleissa ja päivittäistavarakaupassa.

Digivero vaatii globaaleja ratkaisuja

Suomessa toimivan kaupan etu on, että digitaalisen talouden verokysymykset ratkotaan globaalilla tasolla, toteaa Kaupan liiton veroasiantuntija Toni Jääskeläinen, joka osallistui IFA:n Etelä-Korean Soulissa pidettyyn kansainväliseen verokongressiin viime viikolla. Soulin-kongressi tarjosi myös mm. alv-teemoja ja tuoreita brexit-huhuja.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi